Η «τελετουργία» της ενεργοποίησης του airplane/flight mode (ή «λειτουργία πτήσης», αν προτιμάτε την ελληνική εκδοχή του) σε μία συσκευή με δυνατότητα ασύρματης δικτύωσης ή της εξ ολοκλήρου απενεργοποίησής της, λίγο πριν ένα αεροπλάνο τροχοδρομήσει για την απογείωσή του, είναι πλέον κάτι με το οποίο, δόξα τω Θεώ, οι περισσότεροι είμαστε εξοικειωμένοι.
Η γέννησή της, στα μέρη μας τουλάχιστον, χρονολογείται στα μέσα προς τέλη της δεκαετίας του ’90, όταν τα κινητά τηλέφωνα δηλαδή άρχισαν να διεισδύουν για τα καλά στο καταναλωτικό κοινό.
Θα θυμάστε φυσικά όλα όσα ακούγονταν τότε, τους αστικούς μύθους που ήθελαν ολόκληρα αεροπλάνα να πέφτουν (!) και τους πιλότους να αδυνατούν να τα χειριστούν εξ αιτίας παρεμβολών που δημιουργούσαν οι συσκευές κινητής τηλεφωνίας που παρεμβάλλονταν στα συστήματα των αεροπλάνων. Φυσικά τα «μέτρα» αυτά, προληπτικά σε κάποιο βαθμό, χαλάρωσαν με τα χρόνια, μέχρι να φτάσουμε στο σήμερα όπου κάποιες εταιρείες επιτρέπουν ακόμα και τη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών κατά τη διάρκεια της απογείωσης και της προσγείωσης. Υπάρχει όμως στ’ αλήθεια κίνδυνος; Υπήρξε ποτέ άραγε;
Ας ξεκαθαρίσουμε κάτι: δεν έχει αναφερθεί ποτέ συντριβή αεροπλάνου εξ αιτίας προβλήματος που προκλήθηκε από κινητό τηλέφωνο, tablet, laptop ή εν πάση περιπτώσει άλλη συσκευή με 3G/4G ή Wi-Fi. Το μοναδικό γεγονός, σύμφωνα με μελέτες και με λίγα λόγια, είναι πως σε υψόμετρο μεγαλύτερο των 10.000 ποδιών, το σήμα που εκπέμπει ένα κινητό τηλέφωνο ανακλάται από κεραία σε κεραία με αποτέλεσμα να ισχυροποιείται και πράγματι να έχει περισσότερες πιθανότητες να παρεμβληθεί μεταξύ των συστημάτων του αεροσκάφους.
Πέφτει έτσι το αεροπλάνο όμως; Ξεκάθαρα όχι, ας πούμε ωστόσο πως δημιουργείται περισσότερη δουλειά για τους πιλότους στο κόκπιτ. Αυτός είναι και ο λόγος που οι περισσότερες εταιρείες δεν επιτρέπουν τη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών κατά τις δύο φάσεις μίας πτήσης που απαιτούν τη μέγιστη συγκέντρωση από κυβερνήτη και συγκυβερνήτη, δηλαδή την απογείωση και την προσγείωση.
Κατά τα άλλα, να φανταστείτε ότι από το 2014 η Ευρωπαϊκή Αεροπορική Επιτροπή Ασφάλειας (European Aviation Safety Agency ή EASA) έχει αποφανθεί ότι οι ηλεκτρονικές συσκευές δεν αποτελούν πηγή κινδύνου ως προς την ασφάλεια στις πτήσεις, καλώντας τις αεροπορικές εταιρείες να αποδείξουν πως τα συστήματά τους είναι σε θέση να λειτουργήσουν απρόσκοπτα, ρίχνοντας ουσιαστικά το μπαλάκι στη μεριά τους. Το Wi-Fi πάντως έχει γίνει ήδη “commodity” (πολλές εταιρείες προσφέρουν πρόσβαση στο διαδίκτυο επί πληρωμή κατά τη διάρκεια των πτήσεών τους, αν και για την ώρα μιλάμε για αυτές μεγάλης διάρκειας ή εκείνες στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού) και η κουβέντα πλέον περιστρέφεται γύρω από τις υπηρεσίες φωνής. Με τους κανόνες που απαγορεύουν τις κλήσεις στα 35.000 πόδια να έχουν θεσπιστεί πριν από 20 χρόνια, η επανεξέτασή τους είναι μάλλον θέμα χρόνου.
Μέχρι τότε, εσείς απλά θα καλείστε να ενεργοποιείτε στις συσκευές σας το “airplane mode” τους και να τις αφήνετε στην άκρη κατά την απογείωση και την προσγείωση. Ωραία θέα έχει συνήθως, «κολλήστε» σε ένα παράθυρο και απολαύστε τη! Κι αν ξεχαστείτε και αφήσετε τη συσκευή σας με τα δίκτυά της ενεργοποιημένα, μη σκάτε, δεν τρέχει και τίποτα. Όλοι το έχουμε κάνει κάποια στιγμή.
Πηγή: Athensmagazine.gr