Το ποσοστό του πληθυσμού με πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι υψηλότερο στις Σκανδιναβικές και Βαλτικές χώρες, με τις γυναίκες συνολικά να είναι οι πιο μορφωμένες.
Όσον αφορά τον ανταγωνισμό για τις καλύτερες θέσεις εργασίας και πόρους, η εκπαίδευση ήταν πάντα ένας κρίσιμος παράγοντας για την επιτυχία. Ο ενήλικος πληθυσμός στην Ευρώπη με τριτοβάθμια εκπαίδευση, που είναι το υψηλότερο επίπεδο, ποικίλλει σημαντικά σε όλη την ήπειρο, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία.
Κατά μέσο όρο, σχεδόν το ένα τρίτο των ενηλίκων ηλικίας 25-74 ετών στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένων δημόσιων και ιδιωτικών πανεπιστημίων, κολεγίων, ιδρυμάτων τεχνικής κατάρτισης και επαγγελματικών σχολών.
Το επίπεδο εκπαίδευσης ποικίλλει επίσης ανάλογα με την ηλικία και το φύλο.
Ποιες χώρες έχουν λοιπόν το υψηλότερο ποσοστό τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ευρώπη, πώς διαφέρουν τα επίπεδα εκπαίδευσης στην Ευρώπη και ποιες χώρες δίνουν μεγαλύτερη προσοχή στην επαγγελματική εκπαίδευση; Το Euronews Next έχει νέα τα δεδομένα.
Πώς ορίζονται τα επίπεδα εκπαίδευσης;
Τα επίπεδα εκπαίδευσης ορίζονται ως χαμηλά (λιγότερο από το γυμνάσιο), μέση (λύκειο) ή υψηλό (πανεπιστημιακές σπουδές).
Η ταξινόμηση της ευρωπαϊκής υπηρεσίας δεδομένων Eurostat βασίζεται στη διεθνή τυπική ταξινόμηση της εκπαίδευσης (ISCED) και αναφέρεται:
● Χαμηλή: προσχολική, πρωτοβάθμια και κατώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (επίπεδα ISCED 0–2).
● Μέσο: ανώτερη δευτεροβάθμια και μεταδευτεροβάθμια μη τριτοβάθμια εκπαίδευση (επίπεδα ISCED 3 και 4).
● Υψηλή: τριτοβάθμια εκπαίδευση (επίπεδα ISCED 5–8). Περιλαμβάνει δημόσια και ιδιωτικά πανεπιστήμια, κολέγια, ινστιτούτα τεχνικής κατάρτισης και επαγγελματικές σχολές.
Το 2022, το 31,8 τοις εκατό των ατόμων ηλικίας 25-74 ετών στην ΕΕ είχαν υψηλότερο μορφωτικό επίπεδο, που κυμαινόταν από 17,4 τοις εκατό στη Ρουμανία έως 49,8 τοις εκατό στην Ιρλανδία.
Οι σκανδιναβικές και οι βαλτικές χώρες έχουν περισσότερους πτυχιούχους από τον μέσο όρο της ΕΕ
Τα ποσοστά των αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ήταν υψηλότερα από τον μέσο όρο της ΕΕ στις σκανδιναβικές και βαλτικές χώρες. Η Σουηδία και η Νορβηγία κατέλαβαν την τρίτη και τέταρτη θέση με πάνω από 45 τοις εκατό των αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Από τον πληθυσμό της Λετονίας, το 44 τοις εκατό είχε πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Άλλες σκανδιναβικές και βαλτικές χώρες είχαν επίσης υψηλότερα μερίδια από τον μέσο όρο της ΕΕ στους αποφοίτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το 43,5 τοις εκατό του πληθυσμού ηλικίας 25-74 ετών είχε τριτοβάθμια εκπαίδευση, η οποία ήταν πάνω από τις «Τέσσερις μεγάλες» χώρες της ΕΕ. Η Γαλλία (38,2 τοις εκατό) είχε το υψηλότερο μερίδιο μεταξύ τους, ακολουθούμενη από την Ισπανία (38 τοις εκατό).
Μετά τη Ρουμανία, η Ιταλία είχε το χαμηλότερο ποσοστό αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με 18,5 τοις εκατό. Το ποσοστό αυτό ήταν επίσης ελαφρώς χαμηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ στη Γερμανία (31,5%).
Ο πληθυσμός με χαμηλότερη εκπαίδευση ήταν πάνω από 40 τοις εκατό σε τέσσερις χώρες της ΕΕ
Το μερίδιο του πληθυσμού με τριτοβάθμια εκπαίδευση ήταν σημαντικά χαμηλότερο στις υποψήφιες για ένταξη χώρες.
Η Τουρκία είχε το υψηλότερο μερίδιο του πληθυσμού με χαμηλή εκπαίδευση μακράν, όπου τα δύο τρίτα (61,8 τοις εκατό) είχαν λιγότερα από την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Το ποσοστό αυτό ήταν επίσης κάτω από 40 τοις εκατό σε τέσσερις χώρες της ΕΕ, δηλαδή την Πορτογαλία, την Ιταλία, τη Μάλτα και την Ισπανία.
Συμπερασματικά για την Ελλάδα
Οι επιδόσεις της Ελλάδας στους πίνακες της Εurostat για το μορφωτικό επίπεδο του πληθυσμού -όπως φαίνεται και στον παραπάνω πίνακα- είναι λίγο πιο πάνω από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο, και ανταγωνίζονται εκείνες χωρών με πολύ υψηλότερο βιοτικό επίπεδο από το δικό μας. Η σημαντική θέση που -ευτυχώς- εξακολουθεί να έχει η δημόσια παιδεία στο αξιακό σύστημα της ελληνικής κοινωνίας, τα κινήματα και οι αγώνες φοιτητών, μαθητών και εκπαιδευτικών είναι κυρίως αυτά που όπως φαίνεται, παρά τα προβλήματα, κρατάνε ακόμα την Ελλάδα κοντά στο μέσο όρο της Ευρώπης σε ό,τι αφορά τη μόρφωση του πληθυσμού όταν αντίθετα, σε άλλα πεδία, όπως η εργασία, οι μισθοί, τo βιοτικό επίπεδο, διολισθαίνουμε συνεχώς στις τελευταίες θέσεις.
Ο επαγγελματικός προσανατολισμός παίζει σημαντικό ρόλο σε πολλές χώρες
Εξετάζοντας τις λεπτομέρειες του μέσου μορφωτικού επιπέδου, που αποτελείται από γενικό και επαγγελματικό προσανατολισμό, το μερίδιο της επαγγελματικής εκπαίδευσης είναι σημαντικά υψηλό σε πολλές χώρες.
Το ποσοστό των ατόμων με επαγγελματικό προσανατολισμό σε μεσαίο επίπεδο εκπαίδευσης ήταν πάνω από 45 τοις εκατό σε εννέα χώρες της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Τσεχίας (63,9), της Πολωνίας (52,2) και της Γερμανίας (47,4).
Οι νέοι αποκτούν υψηλότερα επίπεδα εκπαίδευσης
Το μερίδιο των αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αυξάνεται σημαντικά μεταξύ του νεότερου πληθυσμού σε όλη την Ευρώπη. Αυτό δείχνει επίσης πώς τα πηγαίνουν οι χώρες τις τελευταίες δεκαετίες. Έτσι, το επίπεδο του πληθυσμού ηλικίας 25–34 ετών αναλύεται σε μεγάλο βαθμό από διεθνείς οργανισμούς.
Πάνω από τα δύο πέμπτα του πληθυσμού της ΕΕ έχει τριτοβάθμια εκπαίδευση
Το 2022, το 42 τοις εκατό του πληθυσμού της ΕΕ ηλικίας 25–34 ετών είχε πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Κυμαινόταν 24,7 τοις εκατό στη Ρουμανία έως 62,3 τοις εκατό στην Ιρλανδία.
Σε αντίθεση με τον πληθυσμό ηλικίας 25-74 ετών, οι σκανδιναβικές χώρες η Φινλανδία και η Ισλανδία είχαν χαμηλότερο μερίδιο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης από τον μέσο όρο της ΕΕ.
Το ποσοστό αυτό ήταν πάνω από 50 τοις εκατό στο ένα τρίτο των χωρών της ΕΕ. Δέκα χώρες της ΕΕ ήταν επίσης πίσω από τον στόχο του 45 τοις εκατό της ΕΕ έως το 2030.
Οι γυναίκες είναι πιο μορφωμένες από τους άνδρες
Σε 35 ευρωπαϊκές χώρες όπου υπάρχουν διαθέσιμα δεδομένα, οι γυναίκες ηλικίας 25–34 ετών είχαν υψηλότερο ποσοστό ολοκλήρωσης τριτοβάθμιας εκπαίδευσης από τους άνδρες.
Το 2022, κατά μέσο όρο, το ποσοστό των γυναικών με τριτοβάθμια εκπαίδευση ήταν 47,6 τοις εκατό ενώ ήταν 36,5 τοις εκατό για τους άνδρες.
Εκτός από τη Φινλανδία, το χάσμα μεταξύ των φύλων ήταν σημαντικά υψηλότερο στις σκανδιναβικές και βαλτικές χώρες υπέρ των γυναικών. Η Ισλανδία (25,4 ποσοστιαίες μονάδες), η Σλοβενία (23,8 ποσοστιαίες μονάδες) και η Σλοβακία (22,8 ποσοστιαίες μονάδες) κατέγραψαν την υψηλότερη διαφορά.
Η Τουρκία (1,3 ποσοστιαίες μονάδες), η Ελβετία (3,6 ποσοστιαίες μονάδες ) και η Γερμανία (4,6 ποσοστιαίες μονάδες) ανέφεραν τη μικρότερη διαφορά, δείχνοντας ότι τα ποσοστά γυναικών και ανδρών με πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι τόσο κοντά.
Το ποσοστό του πληθυσμού με τριτοβάθμια εκπαίδευση αυξάνεται
Στην ΕΕ, το ποσοστό των ατόμων ηλικίας 25-74 ετών με τριτοβάθμια εκπαίδευση αυξάνεται συνεχώς. Αυξήθηκε από 19,1 τοις εκατό το 2004 σε 31,8 τοις εκατό το 2022.
Δια βίου μάθηση: Οι ενήλικες στην εκπαίδευση
Η δια βίου μάθηση είναι επίσης σημαντική καθώς οι άνθρωποι μπορεί να χρειαστεί να ενημερώσουν τις δεξιότητές τους. Ονομάζεται επίσης μάθηση ενηλίκων που είναι η συμμετοχή στην εκπαίδευση και κατάρτιση ενηλίκων.
Σύμφωνα με τη Eurostat, περιλαμβάνει όλες τις σκόπιμες μαθησιακές δραστηριότητες, είτε είναι επίσημες, μη τυπικές ή άτυπες.
Στόχος είναι να βελτιωθούν οι γνώσεις, οι δεξιότητες και οι ικανότητες μεταξύ των συμμετεχόντων. Η εκπαίδευση ενηλίκων είναι μια σημαντική πτυχή όσον αφορά την ψηφιοποίηση και την αυτοματοποίηση στην αγορά εργασίας.
Το 2022, το ποσοστό των ατόμων ηλικίας 25 έως 64 ετών στην ΕΕ που είχαν συμμετάσχει σε εκπαίδευση ή κατάρτιση τις προηγούμενες 4 εβδομάδες ήταν 11,9 τοις εκατό, κυμαινόμενο από 1,7 τοις εκατό στη Βουλγαρία και 36,2 τοις εκατό στη Σουηδία.
Ενώ το ποσοστό της εκπαίδευσης ενηλίκων ήταν υψηλό στις σκανδιναβικές χώρες, οι βαλκανικές χώρες είχαν σημαντικά χαμηλότερα μερίδια σε σύγκριση με τον μέσο όρο της ΕΕ.
Πηγή: euronews.com
Δείτε επίσης