Από τη Βενετία μέχρι τη Μασσαλία, κάποια από τα ευρωπαϊκά τουριστικά “hotspot” έχουν βρει τρόπους να αντιμετωπίσουν τον υπερτουρισμό.
Η Μασσαλία είναι ο πιο πρόσφατος ευρωπαϊκός προορισμός που δοκιμάζει μέτρα για τον περιορισμό του υπερτουρισμού και εισάγει νέους σκληρούς περιορισμούς για να σώσει την όμορφη ακτή της από το φαινόμενο.
Ο γαλλικός προορισμός είναι το πιο πρόσφατο ευρωπαϊκό τουριστικό hotspot που αγωνίζεται να αντεπεξέλθει σε μεγάλο αριθμό επισκεπτών. Η περιοχή είναι γνωστή για τις εκπληκτικές «καλάνκ» της, τους παράκτιους μικροσκοπικούς, καταγάλανους κολπίσκους που πλαισιώνονται από γκρεμούς οι οποίοι τους προστατεύουν. Αλλά αυτό το τραχύ τοπίο απειλείται, καθώς η κίνηση χιλιάδων τουριστών διαβρώνει το παράκτιο έδαφος και απειλεί την αυτοφυή βλάστηση.
Για να περιοριστεί η ζημιά, το εθνικό πάρκο εισάγει ένα σύστημα αδειών. Είναι μόνο μία σε μια σειρά καινοτόμων λύσεων που εισάγονται από υπερ-εγγεγραμμένους ευρωπαϊκούς προορισμούς καθώς τα ταξίδια επιταχύνονται αυτό το καλοκαίρι.
Από τους φόρους κρουαζιερόπλοιων μέχρι τα συστήματα κυκλοφορίας, δείτε πώς αντιμετωπίζουν τον υπερτουρισμό τα τουριστικά hotspot της Ευρώπης:
Η Μασσαλία εισάγει σύστημα αδειών
Από τα τέλη Ιουνίου έως τα τέλη Αυγούστου, οι επισκέπτες θα πρέπει να υποβάλουν αίτηση ηλεκτρονικά για άδεια πρόσβασης στο δημοφιλές Sugiton calanque και στην παραλία του .
Οι αριθμοί θα περιοριστούν σε 400 άτομα την ημέρα. Οι επισκέπτες μπορούν να κάνουν κρατήσεις έως και τρεις ημέρες νωρίτερα μέσω ενός διαδικτυακού συστήματος κωδικών QR. Οι κρατήσεις θα κλείνουν στις 6 μ.μ. το βράδυ πριν από την επίσκεψη. Οι κρατήσεις είναι δωρεάν, αλλά θα ελεγχθούν από ιδιωτική εταιρεία ασφαλείας στον χώρο. Ένα άτομο μπορεί να κάνει κράτηση έως και οκτώ φορές κατά τη θερινή περίοδο.
«Έχουμε επίσης επισημάνει περιοχές για να επιτρέψουμε την αναγέννηση της φύσης όπου δεν επιτρέπεται η είσοδος στο κοινό», λέει ο Zacharie Bruyas, επικεφαλής επικοινωνίας για το Parc National des Calanques.
«Έχουμε θέσει σε εφαρμογή ένα σύστημα κρατήσεων, για να διασφαλίσουμε ότι τηρούνται τα αναπτυξιακά μέτρα».
Κανόνες πινακίδας για την ακτή Αμάλφι
Η ακτή του Αμάλφι της Ιταλίας είναι γνωστή για τους τιρκουάζ κολπίσκους και τους ψηλούς βράχους – αλλά και για τους επικίνδυνα στενούς δρόμους και τις πολύωρες ουρές κυκλοφορίας. Ένα νέο εναλλακτικό σύστημα περιορισμού πινακίδων κυκλοφορίας ελπίζει να το αλλάξει αυτό.
Κατά τις ώρες αιχμής στην περίοδο αιχμής, οι οδηγοί στη διάσημη έκταση 35 χιλιομέτρων μεταξύ Vietri sul Mare και Positano θα έχουν περιορισμένη πρόσβαση. Εάν η πινακίδα του αυτοκινήτου τελειώνει σε μονό αριθμό, μπορεί να έχει πρόσβαση στο δρόμο σε μονές ημέρες και το αντίστοιχο με τους ζυγούς αριθμούς.
Αυτός ο νέος κανονισμός θα ισχύει από τις 10 π.μ. έως τις 18:00 τα Σαββατοκύριακα από τα μέσα Ιουνίου έως τα τέλη Σεπτεμβρίου, καθώς και κατά τη διάρκεια της αργίας της Μεγάλης Εβδομάδας του Πάσχα. Τα δημόσια λεωφορεία και τα ταξί εξαιρούνται, όπως και οι κάτοικοι των 13 πόλεων στο τμήμα του δρόμου.
Η Ισπανία απαγορεύει το υπερβολικό αλκοόλ και τις ποδοσφαιρικές φανέλες
Ορισμένα hotspot δεν έχουν απαραίτητα πρόβλημα με τον αριθμό των επισκεπτών που δέχονται – αλλά με τον τρόπο που συμπεριφέρονται αυτοί οι επισκέπτες.
Πέρσι το καλοκαίρι μια από τις πιο δημοφιλείς συνοικίες για πάρτι της Μαγιόρκα – η Playa de Palma – απαγόρευσε σε άτομα που φορούσαν ποδοσφαιρικές φανέλες την είσοδο σε εστιατόρια. Ήταν μέρος ενός ευρύτερου ενδυματολογικού κώδικα που είχε σχεδιαστεί για να αποθαρρύνει την κακή συμπεριφορά των μεθυσμένων.
Αυτός ο περιορισμός συμπληρώνει τους υφιστάμενους κανόνες που περιορίζουν τον λεγόμενο «υπερβολικό τουρισμό». Τα θέρετρα στο Magaluf, στην Playa de Palma και στο San Antonio στην Ίμπιζα έχουν εισάγει μέτρα για τον περιορισμό της υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ.
Η Βενετία απαγορεύει τα κρουαζιερόπλοια
Η Βενετία υποφέρει εδώ και καιρό από πλεόνασμα τουριστών . Σε περίοδο αιχμής, η πόλη των μόλις 50.000 κατοίκων δέχεται έως και 150.000 τουρίστες την ημέρα!
Το 2021 είχε απαγορευτεί ο ελλιμενισμός μεγάλων κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της. Από το 2023, οι ημερήσιοι ταξιδιώτες θα πρέπει επίσης να πληρώνουν τέλος εισόδου έως και 10 ευρώ την ημέρα. Αυτό το τέλος επρόκειτο να ξεκινήσει το καλοκαίρι, αλλά τώρα έχει αναβληθεί για το 2024.
Οι επισκέπτες που διανυκτερεύουν ήδη πληρώνουν τουριστικό φόρο 5 ευρώ ανά διανυκτέρευση, ο οποίος περιλαμβάνεται στους λογαριασμούς του ξενοδοχείου τους.
Η Βαρκελώνη προτείνει φόρο στις κρουαζιέρες
Οι επισκέπτες στη Βαρκελώνη χρεώνονται ήδη με τουριστική εισφορά, 3 € για διαμονή άνω των 12 ωρών και 1 € για διαμονή μικρότερη των 12 ωρών. Αυτά τα έξοδα – μαζί με μια υπάρχουσα επιβάρυνση 1,75 € – συνήθως περιλαμβάνονται στην τιμή της κράτησης κρουαζιέρας ή ξενοδοχείων.
Όμως ο τουρισμός κρουαζιέρας είναι ένα ιδιαίτερα μεγάλο πρόβλημα για την πόλη ως το πιο πολυσύχναστο λιμάνι κρουαζιέρας της Ευρώπης. Το 2019, περίπου 3 εκατομμύρια επιβάτες αποβιβάστηκαν στην πόλη, με τον αριθμό των επισκεπτών της καθημερινής κρουαζιέρας να ξεπερνά τους 10.000 για 139 ημέρες το χρόνο.
Καθώς η κυκλοφορία επανήλθε μετά τον COVID-19, οι αρχές ανακοίνωσαν έναν ειδικό φόρο για την κρουαζιέρα για να συμβάλουν στον περιορισμό της ρύπανσης που προκαλούν αυτά τα γιγάντια πλοία.
Δείτε επίσης