Έφτασε στο τέλος της, η αντίστροφη μέτρηση για τα “αποκαλυπτήρια” της νέας πλατείας Ομόνοιας. Σήμερα το βράδυ, η ιστορική πλατεία θα παραδοθεί στους πολίτες, στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Αθήνας.
Η πλατεία Ομονοίας ανακατασκευάστηκε ριζικά με χορηγίες ιδιωτών, απέκτησε και πάλι το εμβληματικό της συντριβάνι, το οποίο έχει τώρα διάμετρο σαράντα μέτρων. Οι εργασίες είχαν ολοκληρωθεί εδώ και καιρό, αλλά λόγω της καραντίνας δεν είχε αποδοθεί στους πολίτες.
Ήδη από το πρωί, τα προστατευτικά έχουν απομακρυνθεί από το μεγαλύτερο μέρος της πλατείας και συνεργεία του δήμου προβαίνουν στον καθαρισμό της. Το βράδυ, σύμφωνα με πληροφορίες, θα λειτουργήσει και το συντριβάνι, φωταγωγημένο.
Αν και θυμίζει την παλιά μορφή της, με το συντριβάνι στο κέντρο, η πλατεία δεν είναι κυκλική, καθώς η διάβαση για τους πεζούς που ενώνει την Πανεπιστημίου και την Αγίου Κωνσταντίνου παραμένει. Η ανακαίνιση, κόστους 500.000 ευρώ, αποτελεί δωρεά του Ιδρύματος Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη στον Δήμο Αθηναίων.
Σημειώνεται ότι έχει αντικατασταθεί το σύνολο της υπάρχουσας επίστρωσης (επιφάνεια 4.500τμ) με πλάκες ψυχρού υλικού, οι οποίες θα συμβάλλουν στη μείωση της θερμοκρασίας κατά τους θερινούς μήνες, συμβάλλοντας αποφασιστικά και στην περιβαλλοντική αναβάθμιση της πλατείας.
Δείτε επίσης… Ομόνοια: Αφιέρωμα στην πλατεία που υπάρχει εδώ και 170 χρόνια! Όλα της τα «πρόσωπα» (Photos)
Η ιστορία της πλατείας από το 1834 μέχρι σήμερα
Το παρελθόν της πλατείας όπου χτυπά η καρδιά της πρωτεύουσας, της Ομόνοιας, χαρακτηρίζεται σχεδόν μαρτυρικό αφού το σχήμα και η αισθητική της έχουν τσαλακωθεί ουκ ολίγες φορές.
Οι… περιπέτειες της πλατείας Ομονοίας ξεκινούν από πολύ νωρίς, πριν ακόμη πάρε το όνομα που έχει σήμερα, όταν δηλαδή ονομαζόταν πλατεία Ανακτόρων. Η πλατεία τότε είχε ονομαστεί έτσι καθώς στα πρώτα αρχιτεκτονικά σχέδια των Κλεάνθη και Σάουμπερτ το 1834 ο χώρος αυτός προοριζόταν για την ανέγερση των Ανακτόρων. Το σχέδιο όμως δεν προχώρησε ποτέ. Το ίδιο έγινε και με το επόμενο σχέδιο του Βαυαρού Λέο φον Κλέντσε, το 1844. Η πρότασή του προέβλεπε τη δημιουργία μιας μικρής κυκλικής πλατείας, με την ονομασία Πλατεία Όθωνος. Όταν τα σχέδια άλλαξαν και τα ανάκτορα αποφασίσθηκε να ανεγερθούν στη θέση όπου βρίσκεται σήμερα η Παλιά Βουλή, η πλατεία αποτελούσε το τέρμα του εξοχικού περιπάτου των Αθηναίων.
Ο χώρος τελικά διαμορφώθηκε σε πλατεία το 1846 και αρχικά πήρε το όνομα Πλατεία Ανακτόρων και στη συνέχεια Πλατεία Όθωνος.
Το 1862 μετονομάσθηκε σε Πλατεία Ομονοίας, όταν στο χώρο αυτό συγκεντρώθηκαν και έδωσαν όρκο “ομονοίας” οι αρχηγοί των αντιπάλων πολιτικών μερίδων.
Το 1864 μετονομάστηκε σε Πλατεία Οθωνος προς τιμή του βασιλιά. Το σημερινό της όνομα δόθηκε το 1862, όταν στο χώρο αυτό γιορτάστηκε η συμφιλίωση των δύο αντιμαχόμενων πολιτικών παρατάξεων, των ορεινών και των πεδινών που έδωσαν όρκο «ομονοίας».
Στις αρχές του 19ου αιώνα η πλατεία δενδροφυτεύεται και γίνεται σημείο αναφοράς της κοσμικής κίνησης της πόλης αφού περιμετρικά της πλατείας βρίσκονται μερικά από τα πιο σημαντικά ξενοδοχεία.
Το 1889, στο τέλος της οδού Αθηνάς οικοδομείται το τετραόροφο ξενοδοχείο «Μέγας Αλέξανδρος» σε σχέδια του αρχιτέκτονα Έρνεστ Τσίλερ.
Το 1895 δημιουργήθηκε ο υπαίθριος σταθμός του τρένου Αθηνών – Πειραιώς. Ο πρώτος σταθμός “Ομόνοια” εγκαινιάστηκε στις 17 Μαΐου (την ίδια ημέρα με τον σταθμό Μοναστηράκι) και ήταν υπαίθριος ημιυπόγειος σταθμός, τύπου ανοικτού ορύγματος, στη διασταύρωση των οδών Λυκούργου και Αθηνάς.
Το 1930 η πλατεία έγινε κυκλική, κατασκευάστηκαν περίπτερα για τους ανθοπώλες και απέκτησε εμπορικό χαρακτήρα.
Η διαρρύθμιση του υπόγειου χώρου έγινε το 1954 με την κατασκευή μιας υπόγειας πλατείας με τράπεζες, καταστήματα και τις πρώτες κυλιόμενες σκάλες ενώ το 1960 μπήκε το εμβληματικό σιντριβάνι. Η πλατεία αποκτά περισσότερο εμπορικό χαρακτήρα με την ολοκλήρωση των εργασιών για την κατασκευή του υπόγειου σταθμού του ηλεκτρικού σιδηρόδρομου στα πρότυπα των ευρωπαϊκών μητροπολιτικών δικτύων.
Το 1960 τοποθετήθηκαν στην πλατεία συντριβάνια, ενώ το 1990 τοποθετήθηκε το άγαλμα του Δρομέα, έργο του γλύπτη Βαρώτσου άγαλμα το οποίο απομακρύνθηκε με την έναρξη των εργασιών του Μετρό
Το 1988 εγκαταστάθηκε ο γυάλινος “Δρομέας”, έργο του γλύπτη Κώστα Βαρώτσου, για το οποίο γράφουμε αναλυτικότερα παρακάτω.
Η τελευταία μεταμόρφωση της πλατείας έγινε την περίοδο πριν από την τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.
Απ΄οτι φαίνεται όμως οι περιπέτειες της ιστορικής πλατείας δεν θα τελειώσουν ούτε εδώ αφού ένα ακόμη σχέδιο ανάπλασης της πλατείας βρίσκεται ήδη στα χαρτιά, αλλά υπόσχεται τουλάχιστον, περισσότερο πράσινο αλλά και αποκατάσταση της εύρυθμης ζωής στην πλατεία,
Δείτε πλάνο από την καινούρια πλατεία Ομόνοιας μέσα από drone πλάνα!
Διαβάστε ακόμα στο travelstyle.gr: