Αυτές είναι οι μεγαλύτερες ταξιδιωτικές τάσεις του 2024, σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Ομίλου Expedia.
Με το νέο έτος προ των πυλών, ο ταξιδιωτικός προγραμματισμός για το 2024 βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Η Expedia παρουσίασε πρόσφατα την έκθεσή της για τις ταξιδιωτικές τάσεις για το 2024 , η οποία συνδυάζει μια τεράστια συλλογή δεδομένων πρώτου μέρους με μια παγκόσμια έρευνα καταναλωτών με 20.000 ταξιδιώτες. Σκεφτείτε το σαν μια ματιά σε αυτό που θα καθορίσει το ταξιδιωτικό τοπίο το επόμενο έτος.
«Αυτό που συμβαίνει στον πολιτισμό συχνά διαμορφώνει τη συμπεριφορά των καταναλωτών και σίγουρα το έχουμε δει στα ταξίδια», δήλωσε ο Jon Gieselman, πρόεδρος της Expedia Brands, σε συνέντευξή του στο Travel + Leisure . Υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία από ενδιαφέρουσες πληροφορίες, από τον τρόπο με τον οποίο οι ταξιδιώτες αναζητούν συστάσεις (ChatGPT) μέχρι τον προορισμό του set-jetting ώστε να αποφεύγονται οι υπερτουριστικοί προορισμοί.
Το set-jetting είναι μια ταξιδιωτική τάση που εμφανίστηκε το 2023 και αναμένεται να παραμείνει και το 2024. Η τάση αυτή στην ουσία θέλει τους ταξιδιώτες να κάνουν κράτηση σε ένα προορισμό εμπνευσμένο από μια τηλεοπτική σειρά ή μία ταινία.
Από την άλλη έντονη ταξιδιωτική τάση είναι τα “dupes” που διαδόθηκαν ευρέως και μέσω του Tik Tok.
Τα ταξίδια ήταν ακριβά το 2023 και η έντονη ζήτηση οδήγησε τους ταξιδιώτες να αναζητήσουν φθηνότερες, εναλλακτικές λύσεις σε δημοφιλείς κατά τ’ άλλα προορισμούς. Πρόκειται για έναν τρόπο εξοικονόμησης χρημάτων για τα ταξίδια το 2024. Αυτή η τάση, η αναζήτηση δηλαδή φθηνότερων αντιγράφων -τα λεγόμενα «dupes»- ακριβών προϊόντων έγινε δημοφιλής από την Gen Z και τους Millenial influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τώρα έχει αποκτήσει ευρεία απήχηση.
Το dupe είναι ένας νέος όρος, αυτό που παλαιότερα αναφέραμε “κυνήγι ευκαιριών” στην ουσία δηλαδή ένα άλλο μέρος ενός δημοφιλούς προορισμού ως ενναλακτική λύση. Οι ταξιδιώτες σύμφωνα με τα δεδομένα, χρησιμοποίησαν ιδιαίτερα αυτή τη στρατηγική το 2023. Σύμφωνα με στοιχεία της Expedia, πχ οι αναζητήσεις πτήσεων για διάφορους «dupe» προορισμούς διεθνώς υπερδιπλασιάστηκαν το 2023.
Generative AI
Ενώ τα εργαλεία δημιουργίας τεχνητής νοημοσύνης όπως το ChatGPT πήραν τα φώτα της δημοσιότητας το 2023, σύμφωνα με τον Gieselman, μόνο ένα μικρό κομμάτι ταξιδιωτών – μόλις το 6% συνολικά – το χρησιμοποίησε για να προγραμματίσει τα ταξίδια του. Ωστόσο, το 2024, η Expedia προβλέπει ευρύτερη υιοθέτηση του. Οι μισοί από τους ερωτηθέντες ενδιαφέρονται να χρησιμοποιήσουν γενετική τεχνητή νοημοσύνη για να σχεδιάσουν την επόμενη απόδρασή τους.
Η ικανότητα της τεχνολογίας να απλοποιεί τη διαδικασία προγραμματισμού και κράτησης — αν και συχνά με ακούσιες παρενέργειες — οδηγεί τη χρήση της. Σχεδόν το 40% των ταξιδιωτών λένε ότι θα χρησιμοποιούσαν γενετική τεχνητή νοημοσύνη για να βοηθήσουν στην εύρεση της τέλειας διαμονής.
Προορισμοί “Dupes” και “Set-jetting”
Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί (ή μπορεί να μην είναι) χρήσιμη για τον προγραμματισμό ταξιδιών, αλλά πώς θα περιορίσουν οι ταξιδιώτες πού να πάνε; Η μελέτη που ανατέθηκε από την Expedia διερεύνησε την τάση «dupes» που έχει κυριεύσει το TikTok εφαρμόζοντάς την σε ταξιδιωτικούς προορισμούς του 2024. «Αυτές οι πόλεις μπήκαν στη λίστα επειδή όλες γνώρισαν μια αξιοσημείωτη άνοδο στις αναζητήσεις στην εφαρμογή Expedia τον περασμένο χρόνο, επομένως είναι σαφές ότι αναδεικνύονται ως εξαιρετικές εναλλακτικές λύσεις», λέει ο Gieselman.
Σε πολλές περιπτώσεις, αυτοί οι «dupes» προορισμοί είναι προσιτές εναλλακτικές λύσεις σε μέρη που είναι ιστορικά πιο ακριβά. Στην κορυφή της λίστας ήταν η Ταϊπέι της Ταϊβάν , με αύξηση 2.786% (!) στις αναζητήσεις πτήσεων για το 2024. Η Expedia λέει ότι η πόλη είναι το “Dupes” για τη Σεούλ. Άλλα αξιοσημείωτα “Dupes” περιλαμβάνουν την Πατάγια, Ταϊλάνδη (αντί της Μπανγκόκ), την Πάρο στην Ελλάδα (αντί για τη Σαντορίνη), το Κουρασάο στην Καραϊβική (αντί για τον Άγιο Μαρτίνο), και το Περθ της Αυστραλίας (αντί για το Σίδνεϊ).
Υπάρχει μια τάση του 2024 που είναι ένα σίγουρο στοίχημα — και μια αναμονή από το 2023. Το “Set-jetting” θα συνεχίσει να είναι στη μόδα για το νέο έτος. Περισσότεροι από τους μισούς ταξιδιώτες που ερωτήθηκαν λένε ότι έχουν κάνει έρευνα ή έχουν κάνει κράτηση για ένα ταξίδι σε έναν προορισμό αφού τον είδαν σε μια τηλεοπτική εκπομπή ή ταινία.
Ο Giselman και η εταιρεία έψαξαν περαιτέρω το συγκεκριμένο προγραμματισμό που επηρεάζει αυτή την τάση. Για παράδειγμα, μετά την κυκλοφορία του “Wednesday” στο Netflix, η Expedia σημείωσε αύξηση 150% στις ταξιδιωτικές αναζητήσεις για τη Ρουμανία. Αντίστοιχα υπήρξε μια αύξηση 200% στις αναζητήσεις στο Παρίσι μετά το ντεμπούτο της “Emily in Paris” sτην πιο πρόσφατη σεζόν της.
Ένα μακροχρόνιο αγαπημένο, το White Lotus, γυρίζει την τρίτη του σεζόν στην Ταϊλάνδη και η Expedia αναμένει αύξηση των ταξιδιών στη χώρα της Νοτιοανατολικής Ασίας. Εξάλλου, οι δύο πρώτες σεζόν της σειράς οδήγησαν σε 300% αύξηση της ζήτησης στη Χαβάη και τη Σικελία.
Sober Travel
To Sober travel (τα νηφάλια ταξίδια) είναι μια hot τάση. Μπορεί η απόφαση να σταματήσει κανείς το ποτό να είναι πολύ προσωπική, είναι όμως μόνο ένας από τους λόγους που πολλοί ταξιδιώτες ζητούν από μεγάλες τουριστικές εταιρείες να οργανώνουν “νηφάλια ταξίδια”.
Και τα αιτήματά τους εισακούστηκαν. Πολλά μεγάλα ταξιδιωτικά brands – από τα ξενοδοχεία Hyatt μέχρι τη Norwegian Cruise Line – όχι μόνο προσφέρουν εμπειρίες χωρίς αλκοόλ, αλλά τις πλασάρουν. Αν και πάντα υπήρχαν ταξιδιώτες που αποφεύγουν το αλκοόλ για διάφορους λόγους, όπως για θρησκευτικούς λόγους ή για υγεία, το ολοένα αυξανόμενο κίνημα της «νηφάλιας περιέργειας» έχει επεκταθεί στον τουρισμό, συχνά ως μέρος μιας μεγαλύτερης τάσης προς την ευεξία.
H Expedia αναμένει από τους ταξιδιώτες να αγκαλιάσουν πλήρως το «ξηρό ταξίδι», με χαμηλή κατανάλωση ή καθόλου κατανάλωση αλκοόλ όλο το χρόνο. Η ταξιδιωτική βιομηχανία ανταποκρίθηκε αναλόγως, εφοδιάζοντας μίνι μπαρ με μηδενικές επιλογές και προσφέροντας εμπειρίες δημιουργίας mocktails.
Ο Giselman λέει ότι είναι οι ταξιδιώτες Gen Z που οδηγούν την τάση του Sober Travel. «Οι νηφάλιοι περίεργοι τρόποι ζωής γίνονται πιο συνηθισμένοι και πολλοί Gen Zers εφαρμόζουν τρόπους ζωής χωρίς αλκοόλ», σημειώνει.
Το ξενοδοχείο Wynn Las Vegas στο Sin City , προσφέρει ένα πρόγραμμα cocktail «Drinking Well» που αναπτύχθηκε από έναν mixologist με μανιτάρια reishi, ashwagandha και maca. Εν τω μεταξύ, το The Merrion στο Δουβλίνο , αποστάζει το δικό του μη αλκοολούχο τζιν, και πολλές άλλες περιπτώσεις. Η Expedia λέει ότι περισσότερο από το 40% των ταξιδιωτών είναι πιθανό να κλείσουν ένα ταξίδι αποτοξίνωσης τον επόμενο χρόνο, με τους μισούς από τους ερωτηθέντες να λένε ότι θα τους ενδιέφερε να μείνουν σε ξενοδοχεία που προσφέρουν εύκολα προσβάσιμες επιλογές ποτών χωρίς αλκοόλ.
Σημ. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας , τρία εκατομμύρια θάνατοι κάθε χρόνο οφείλονται στο αλκοόλ. Μεταξύ των ατόμων ηλικίας 20-39 ετών, ο αριθμός αυτός κορυφώνεται, με το 13,5% των θανάτων παγκοσμίως να προκαλούνται κατά κάποιο τρόπο από το αλκοόλ.
Δείτε επίσης