Η Lufthansa βάζει έως και 72 ευρώ «καπέλο» στα εισιτήρια για να πληρώσει για βιώσιμα καύσιμα.
Είναι μία από τις πρώτες εταιρείες στην Ευρώπη που εισήγαγε ένα τέτοιο τέλος, αλλά θα μπορούσε να είναι ένα σημάδι του τι θα ακολουθήσει στις αερομεταφορές.
Η Lufthansa προσθέτει ένα περιβαλλοντικό τέλος στις τιμές των εισιτηρίων της. Ο γερμανικός όμιλος αεροπορικών εταιρειών αναφέρει ότι τα κεφάλαια είναι απαραίτητα για τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς της ΕΕ σχετικά με τη μείωση των εκπομπών ρύπων.
Ένα τέλος έως 72 ευρώ θα προστεθεί στους ναύλους για να αντισταθμίσει το κόστος της εισαγωγής βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) και άλλων πρωτοβουλιών για τη μείωση του άνθρακα, λέει ο όμιλος.
Το τέλος θα επιβληθεί στις πτήσεις από την 1η Ιανουαρίου 2025.
Σε ποιες πτήσεις θα προστεθεί το περιβαλλοντικό τέλος;
Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν προειδοποιήσει εδώ και χρόνια ότι το κόστος της εισαγωγής ακριβότερων SAF θα επηρεάσει τις τιμές των εισιτηρίων. Τώρα η Lufthansa είναι η πρώτη στην Ευρώπη που εισάγει αυτό που αποκαλεί “επιβάρυνση περιβαλλοντικού κόστους”.
Οι ναύλοι θα αυξηθούν κατά 1 έως 72 ευρώ ανάλογα με τον τύπο του εισιτηρίου για πτήσεις που αναχωρούν από τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ, καθώς και από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Νορβηγία και την Ελβετία.
Στα εισιτήρια που κλείνονται από σήμερα (26 Ιουνίου) για ταξίδια που ξεκινούν την 1η Ιανουαρίου 2025 θα εφαρμοστεί το νέο τέλος.
Στις αεροπορικές εταιρείες που ανήκουν στον όμιλο Lufthansa περιλαμβάνονται οι Lufthansa, Eurowings, Austrian, Swiss, Brussels Airlines και η νεοϊδρυθείσα Lufthansa City Airlines.
Γιατί οι αεροπορικές εταιρείες λένε ότι απαιτείται περιβαλλοντικό τέλος;
Η Lufthansa αναφέρει ότι το περιβαλλοντικό πρόσθετο τέλος έχει ως στόχο να “καλύψει μέρος του σταθερά αυξανόμενου πρόσθετου κόστους λόγω των κανονιστικών περιβαλλοντικών απαιτήσεων”.
Αυτό, προσθέτει η αεροπορική εταιρεία, περιλαμβάνει την αρχική ποσόστωση για μείγμα 2 τοις εκατό SAF στα καύσιμα για τις αναχωρήσεις από χώρες της ΕΕ από την 1η Ιανουαρίου 2025. Επίσης, άλλες πράσινες προσαρμογές, όπως το σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (EU ETS), μαζί με άλλα ρυθμιστικά περιβαλλοντικά κόστη, όπως η αντιστάθμιση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Η αεροπορική βιομηχανία είναι μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες πηγές εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ΕΕ. Είναι επίσης μία από τις πιο δύσκολες για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές με περιορισμένες εναλλακτικές πηγές ενέργειας για τις πτήσεις. Ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες αναγκάζουν, αντιθέτως, τους πολίτες τους να κάνουν λιγότερες πτήσεις, εισάγοντας απαγορεύσεις για πτήσεις μικρών αποστάσεων.
Οι SAF θεωρούνται ως ένας από τους πιο βιώσιμους τρόπους για τη μείωση των εκπομπών από τις πτήσεις. Στο πλαίσιο του προγράμματος Fit for 55 για το κλίμα, η ΕΕ έχει ορίσει υποχρεωτικές ποσοστώσεις SAF για τις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες θα αυξηθούν σταδιακά από 2% το 2025 σε 6% το 2030 και θα ανέλθουν στο 70% το 2050.
Ωστόσο, σήμερα η παραγωγή τους είναι έως και πέντε φορές ακριβότερη από το παραδοσιακό καύσιμο αεριωθούμενων αεροσκαφών. Νωρίτερα φέτος, ο κλαδικός φορέας Airlines for Europe (A4E) προειδοποίησε ότι η παραγωγή ήταν πολύ χαμηλότερη από τα επίπεδα που απαιτούνται για να συμβαδίσουν με τις απαιτήσεις της ΕΕ.
Το 2023, η παραγωγή SAF παγκοσμίως ήταν μόλις πάνω από 600 εκατομμύρια λίτρα. Φέτος ο Διεθνής Οργανισμός Αερομεταφορών (IATA) αναμένει ότι η παραγωγή αυτή θα τριπλασιαστεί σε πάνω από 1,8 δισεκατομμύρια λίτρα, αλλά αυτό εξακολουθεί να είναι μόλις το 0,53% των παγκόσμιων απαιτήσεων της αεροπορίας σε καύσιμα. Ο περιορισμένος εφοδιασμός διατηρεί το κόστος σε υψηλά επίπεδα, σύμφωνα με τον οργανισμό του κλάδου.
Η A4E δήλωσε ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της ΕΕ πρέπει να “υπερφορτώσουν” την παραγωγή για να διασφαλίσουν ότι η Ευρώπη μπορεί να “διασφαλίσει τις πτήσεις για το μέλλον”, να είναι στην πρώτη γραμμή της μετάβασης στη βιώσιμη αεροπορία και να υποστηρίξει την απαλλαγή από τον άνθρακα.
Ποιες άλλες αεροπορικές εταιρείες έχουν εισαγάγει περιβαλλοντικές εισφορές;
Η Lufthansa είναι μία από τις πρώτες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες που εισήγαγαν τέλη που συνδέονται με τις επερχόμενες απαιτήσεις της ΕΕ για τις SAF, αλλά οι εμπειρογνώμονες του κλάδου αναμένουν ότι και άλλες εταιρείες είναι πιθανό να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους.
Η Air France-KLM ήταν ο πρώτος μεγάλος όμιλος αεροπορικών εταιρειών που εισήγαγε τέλος συνεισφοράς στη SAF τον Ιανουάριο του 2022, προσθέτοντας έως και 12 ευρώ στα εισιτήρια της business class και 4 ευρώ στους ναύλους της οικονομικής θέσης εκείνη την εποχή.
Ορισμένες χώρες ακολουθούν διαφορετική προσέγγιση. Η κυβέρνηση της Σιγκαπούρης ανακοίνωσε νωρίτερα φέτος ότι θα εισάγει εισφορά για τα πράσινα καύσιμα σε όλες τις πτήσεις από το 2026 για να πληρώσει τη μετάβαση στα SAF.
Θα διαφέρει ανάλογα με τον τύπο του εισιτηρίου, με τα μεγαλύτερα ταξίδια να έχουν μεγαλύτερη αύξηση. Ο υπουργός Μεταφορών της χώρας Chee Hong Tat δήλωσε ότι η κυβέρνηση στοχεύει όλες οι αναχωρούσες πτήσεις να χρησιμοποιούν 1% SAFs από το 2026, με αύξηση στο 3% έως 5% μέχρι το 2030.
Πηγή: gr.euronews.com
Δείτε επίσης