Σάββατο, 2 Νοεμβρίου, 2024
15.8 C
Athens
ΑρχικήTravel NewsLa Rambla: Σχέδια να μετατραπεί η τουριστική ατραξιόν της Βαρκελώνης σε «συναρπαστικό...

La Rambla: Σχέδια να μετατραπεί η τουριστική ατραξιόν της Βαρκελώνης σε «συναρπαστικό πολιτιστικό κέντρο της Νότιας Ευρώπης»

Ο πιο γνωστός δρόμος της Βαρκελώνης , ένας από τους πιο γνωστούς της Ευρώπης και από τους πιο πολυσύχναστους του κόσμου, η διάσημη La Rambla, στην καρδιά της καταλανικής πρωτεύουσας είναι το “αντικείμενο” ενός φιλόδοξου έργου που βρίσκεται σε εξέλιξη ώστε να μετατραπεί σε ένα «συναρπαστικό κέντρο τέχνης της Νότιας Ευρώπης»

Η αρχή της La Rambla

Ως ένα από τα κύρια δείγματα του υπερ-τουρισμού, η Βαρκελώνη φιλοδοξεί τώρα να αποτελέσει πρότυπο για άλλες πόλεις που κάποτε έβαλαν όλα τα “μέσα” για να γεμίσουν το “τουριστικό καλάθι”.

- Advertisement -

Η Βαρκελώνη λοιπόν αποφασίζει να ανακαλύψει εκ νέου τον εαυτό της και ανακτά δημόσιο χώρο για τους κατοίκους της πόλης, ξεκινώντας από την πιο διάσημη λεωφόρο της, τη La Rambla.

«Η κρίση αποκάλυψε την αδυναμία ενός μοντέλου που βασίζεται σε έναν οικονομικό τομέα, τον τουρισμό», δήλωσε ο Τζόρντι Ραμπάσα, σύμβουλος της Ciutat Vella. «Το παλαιότερο και πιο δημοφιλές μέρος της πόλης, η La Rambla είναι το κέντρο αυτής της οικονομικής μονοκαλλιέργειας και εργαζόμαστε για να φέρουμε τους ντόπιους πίσω στον πιο εμβληματικό δρόμο της πόλης».

Πρόσθεσε: «Η Ciutat Vella μπορεί να γίνει το πρότυπο για το πώς να μετακινηθούμε από την “μονοκαλλιέργεια” σε κάτι πιο διαφοροποιημένο που απασχολεί και εξυπηρετεί τις ανάγκες των κατοίκων μέσω της δημιουργίας θέσεων εργασίας στον πολιτισμό, την τεχνολογία, την οικολογία και τις βιώσιμες πρωτοβουλίες».

La Rambla, πινακίδα

Ο τουρισμός αντιπροσωπεύει περίπου το 15% του ΑΕΠ της Βαρκελώνης, αλλά η Ciutat Vella υποστηρίζει ότι ολόκληρη η περιοχή εξαρτάται από τους τουρίστες. Πολλές επιχειρήσεις δεν έχουν ανοίξει ξανά μετά το lockdown του Μαρτίου, πολλές ποτέ δεν θα το κάνουν και τα τελευταία μέτρα θα είναι το “φιλί του θανάτου” για ακόμη περισσότερα. Οι πινακίδες ενοικίασης πινακίδες πολλαπλασιάζονται σε όλο το κέντρο της πόλης…

Video drone αποκαλύπτει πώς είναι η Βαρκελώνη εν μέσω καραντίνας

Όταν συζητάμε για το τι έχει πάει στραβά, κανείς δεν αμφισβητεί τη διάγνωση. Αυτό που εκπλήσσει είναι η ομοφωνία σχετικά με τη “θεραπεία”. Όλοι, από τους πολιτικούς έως τους ιδιώτες επενδυτές και τους υπευθύνους της αγοράς συμφωνούν: ο πολιτισμός είναι αυτό που θα δελεάσει τους ντόπιους να επιστρέψουν στη La Rambla, τον δρόμο που εδώ και πολύ καιρό έχουν εγκαταλείψει.

Το project

«Αν θέλουμε να επιστρέψουν οι κάτοικοι, πρέπει να τους προσφέρουμε κάτι που τους αρέσει και τους ενδιαφέρει», δήλωσε ο Φερμίν Βίλαρ, πρόεδρος των “Φίλων της La Rambla”, της ένωσης κατοίκων και των κατοίκων της περιοχής. «Πρέπει να προσφέρουμε πολιτιστικές εκδηλώσεις, από την υψηλή κουλτούρα της όπερας Liceu έως τη λαϊκή κουλτούρα.»

Αυτό μπορεί να ακούγεται ουτοπικό σε μια εποχή που ο Covid-19 ανάγκασε τα θέατρα να υπολειτουργούν και να κλείσουν οι μουσικοί χώροι. Ωστόσο, παράλληλα η απουσία τουριστών αποκάλυψε τη La Rambla για το τι πραγματικά είναι – ή όχι – δηλαδή ότι ο δρόμος αυτός δεν είναι κυρίως για αγορά σουβενίρ, αλλά είναι μια λεωφόρος που φιλοξενεί τρία θέατρα και μια διεθνή όπερα, ένα μουσείο τέχνης και φωτογραφίας, διάφορους χώρους μουσικής και τα γραφεία του Υπουργείου Πολιτισμού της Καταλονίας.

La Rambla

Η ναυαρχίδα αυτής της πολιτιστικής επανάστασης θα είναι το  grand Teatre Principal, που άνοιξε το 1603, αλλά έκλεισε το 2006. Τώρα μια κοινοπραξία με επικεφαλής τον τοπικό επιχειρηματία José María Trenor έχει συγκεντρώσει 35 εκατομμύρια ευρώ για να ανακαινίσει το θέατρο και να τον μετατρέψει σε χώρο φιλοξενίας πολλαπλών λειτουργιών για συναρπαστικές εμπειρίες, συναυλίες και άλλες εκδηλώσεις υψηλής τεχνολογίας.

«Ο στόχος αυτού του έργου είναι να δημιουργήσει μια εμπειρία που μπορεί να γίνει προορισμός από μόνη της», δηλώνουν οι υποστηρικτές του έργου. «Θέλουμε να γίνουμε το συναρπαστικό κέντρο τέχνης της νότιας Ευρώπης. Ένα μέρος για να μάθετε, να ανακαλύψετε και να αλληλεπιδράσετε. Μια εμπειρία για ενήλικες και επίσης για παιδιά όπου η τέχνη και το περιεχόμενο συμβαδίζουν».

Ο Mateu Hernández, Διευθύνων Σύμβουλος της Barcelona Global, ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που εκπροσωπεί περισσότερες από 220 επιχειρήσεις, πανεπιστήμια και άλλα ιδρύματα στην πόλη, ήταν αισιόδοξος. «Μόλις η πόλη καταλάβει ότι η βιομηχανία πολιτισμού είναι επίσης ένα πλεονέκτημα για τον τουρισμό, θα είμαστε σε θέση να μετατρέψουμε το Teatre Principal σε ένα νέο αξιοθέατο για τους κατοίκους και τους επισκέπτες», είπε. «Η περιφερειακή κυβέρνηση σκοπεύει επίσης να μετατρέψει το Foneria de Canons, ένα χυτήριο όπλων του 18ου αιώνα στη La Rambla, σε πολιτιστικό κέντρο.

Τόσο ο Hernández όσο και ο Villar πιστεύουν ότι αυτό που χρειάζεται είναι μια κοινοπραξία δημόσιου-ιδιωτικού τομέα αφιερωμένη στην αναβάθμιση της La Rambla, όπως έχουν κάνει παρόμοια όργανα με την 42nd Street στη Νέα Υόρκη και τη Gran Via της Μαδρίτης.

Εν τω μεταξύ, ένα αστικό σχέδιο που εκπονήθηκε το 2018 για την αναδιαμόρφωση της La Rambla βγήκε από τα συρτάρια. Προβλέπει την επέκταση του πεζόδρομου, τη σύνδεση της λεωφόρου με τα παρακείμενες ιστορικές συνοικίες, Ciutat Vella και Εl Raval, και τη δημιουργία ενός πράσινου χώρου στο τέλος κοντά στο παλιό λιμάνι.

Αλλά με το κόστος που σχετίζεται με το Covid-19 να εξαντλεί το δημόσιο πορτοφόλι, δεν είναι σαφές πού θα βρει το συμβούλιο το εκτιμώμενο ποσό των 400.000 ευρώ που απαιτείται για την εκτέλεση του πρώτου σταδίου του σχεδίου.

Η διάσημη αγορά, La Boqueria

Πριν από όλα, τα κύματα του υπερ- τουρισμού “βύθισαν” τη La Boqueria, μια από τις καλύτερες και πιο γνωστές αγορές τροφίμων της Ευρώπης, που ήταν η καρδιά της La Rambla. Η αγορά βρίσκεται σε αυτό το σημείο 180 χρόνια και πρέπει να ανακαλύψει ξανά τον εαυτό της.

Ο Santiago Capdevila, πρόεδρος της ένωσης Stallholder, δήλωσε ότι πρέπει (η αγορά) να ανταποκριθεί στους νόμους της προσφοράς και της ζήτησης, ενώ προσπαθεί παράλληλα να διατηρήσει τον χαρακτήρα της. «Οι τουρίστες αγοράζουν αλλαντικά, σαφράν και ελιές στη La Rambla, αλλά δεν αγοράζουν ψάρια», είπε. «Όμως τώρα οι πάγκοι που επέκτειναν τις δραστηριότητές τους έπρεπε να απολύσουν το προσωπικό».

«Δεν ήταν ποτέ μια αγορά της συνοικίας», δήλωσε ο Capdevila, «επειδή η La Rambla δεν είχε ποτέ πολλούς κατοίκους» (είχε μόλις 680 στην τελευταία καταμέτρηση). Η δύναμη της La Boqueria, είπε, είναι ότι πουλά προϊόντα που δεν μπορείτε να βρείτε πουθενά αλλού στην πόλη, και αυτό ελπίζει ότι θα προσελκύσει τους ντόπιους από όλη τη Βαρκελώνη πίσω – τώρα δεν το κάνουν με τα πλήθη τουριστών.

La Boqueria, street food
Street food, La Boqueria

Η Βαρκελώνη υπερηφανεύεται για τη γαστρονομία της, αλλά υπάρχουν λίγα καταλύματα στη La Rambla, που θα ικανοποιούσαν έναν απαιτητικό επισκέπτη. Σύμφωνα με τον Villar ωστόσο, οι ντόπιοι δεν έχουν πάει ποτέ εκεί για να δειπνήσουν. «Συνήθιζαν να έρχονται για ένα απεριτίφ στην Plaça Reial και μετά να φεύγουν για φαγητό κάπου στη συνοικία», είπε. Και με τον μαζικό τουρισμό, σταμάτησαν να έρχονται εντελώς.

Βαρκελώνη: 8 φαγητά που πρέπει να δοκιμάσετε!

Ο Rabassa είπε ότι τα εστιατόρια και άλλες επιχειρήσεις θα πρέπει να γίνουν ελκυστικά για τους ντόπιους ή να βγουν από το πλάνο. «Αν πιστεύουν ότι μπορούν να επιβιώσουν από την κρίση χρησιμοποιώντας το ίδιο μοντέλο, δεν έχουν καταλάβει την κατάσταση», είπε.

Όλοι συμφώνησαν ότι τα ενοίκια είναι πολύ υψηλά και πρέπει να κατέβουν για να προσελκύσουν κατοίκους και εμπόρους. Η αδυναμία των ιδιοκτητών, -οι περισσότεροι από αυτούς είναι ντόπιοι- και η άρνησή τους να μειώσουν τα ενοίκια, ακόμη και όταν οι ενοικιαστές εκδιώκονται ή οι επιχειρήσεις πηγαίνουν πτωχεύουν, παραμένει ένα από τα χειρότερα χαρακτηριστικά της πανδημίας.

Πριν χτυπήσει ο ιός, περίπου 100 εκατομμύρια επισκέπτες κάνουν βόλτα κατά μήκος της La Rambla κάθε χρόνο. Ο δρόμος είναι, πάνω απ ‘όλα, μια επιχείρηση, είπε ο Villar. Πρόσθεσε ότι ο ποιοτικός τουρισμός δεν πρέπει να συγχέεται με το ποιος ξοδεύει τα περισσότερα χρήματα. Σε ένα μπάτσελορ πάρτι, για παράδειγμα, θα πιούν πολύ και θα ξοδέψουν πολλά χρήματα, αλλά δεν είναι το είδος του επισκέπτη που θέλει να προσελκύσει η πόλη.

La Rambla, Βαρκελώνη

«Αυτό που χρειάζεται είναι ο έλεγχος – έλεγχος του αλκοόλ, των ναρκωτικών και του ε sex trade», δήλωσε ο Villar. «Αν δεν το έχουμε αυτό, θα καταλήξουμε όπως η Τιχουάνα. Χρειαζόμαστε σεβαστό τουρισμό. Θα ξέρουμε ότι έχουμε κερδίσει όταν κάποιος στο TripAdvisor λέει: «Τι κακή πόλη – δεν μπορείτε να αγοράσετε αλκοόλ στο δρόμο».

Ο Hernández συμφώνησε: «Η ευκαιρία είναι εκεί και είναι επείγουσα. Εάν δεν το κάνουμε, κάποιος άλλος θα το κάνει. Η Βαρκελώνη έχει την ευκαιρία να δείξει ότι διάσημοι δρόμοι όπως η La Rambla μπορούν να επιβιώσουν από την πανδημία μέσω ιδιωτικών-δημόσιων πρωτοβουλιών που είναι συμβατές με τοπικές και παγκόσμιες ανάγκες».

Δείτε επίσης στο travelstyle.gr:

Τελευταία Άρθρα

Follow us

110,149LikesΚάντε Like
89,095 FollowersΑκολουθήστε
179,000SubscribersΕγγραφή
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ