Η Τάνια Βλαχομήτρου δημιούργησε την πρώτη εφαρμογή για αυτό-οργανωμένες περιηγήσεις στη Θεσσαλονίκη.To παρελθόν και οι σπουδές της είχαν κάπως προδιαγράψει την πορεία της.
Η Τάνια Βλαχομήτρου τα τελευταία χρόνια επικεντρώθηκε στις εναλλακτικές ξεναγήσεις που βασίζονται σε μία σύγχρονη ερμηνευτική προσέγγιση της πολιτιστικής κληρονομιάς και της ταυτότητας μιας πόλης.
Ώσπου αποφάσισε να δημιουργήσει το In the loop, μια εναλλακτική εφαρμογή ξενάγησης στην πόλη της Θεσσαλονίκης, μακριά από οργανωμένες ξεναγήσεις.
Πώς λειτουργεί με απλά λόγια η εφαρμογή;
Ο χρήστης την κατεβάζει δωρεάν στο κινητό του και στη συνέχεια επιλέγει τη θεματική διαδρομή που τον ενδιαφέρει. Η πρώτη έκδοση περιλαμβάνει τρεις διαδρομές: το Welcome Loop που είναι δωρεάν και του δίνει τη δυνατότητα να έρθει σε μια πρώτη επαφή με την πόλη αλλά και με το In the Loop, το Art Loop που αφορά τη σύγχρονη τέχνη και εικαστική δραστηριότητα της πόλης (μουσεία, γκαλερί, εργαστήρια καλλιτεχνών, δημόσια γλυπτά) και το Night Loop που περιλαμβάνει café-bar και χώρους διασκέδασης.
Open house Thessalonikι: Ξεναγήσεις σε 100 εμβληματικά κτίρια της Θεσσαλονίκης!
Στη συνέχεια, ο χρήστης συμβουλεύεται το χάρτη και τα σημεία ενδιαφέροντος και μπορεί να ξεκινήσει τη βόλτα του. Μπορεί αν θέλει να ακολουθήσει την πορεία που του προτείνουμε, ακολουθώντας την αρίθμηση των σημείων όπου υπάρχει, καθώς και να συμβουλευτεί τη σύνοψη της διαδρομής που βλέπει κάτω από τον χάρτη, για να οργανώσει καλύτερα το χρόνο του. Από εκεί και έπειτα, έχει πλήρη ελευθερία κινήσεων και διαχείρισης του χρόνου και του υλικού, επιλέγοντας ο ίδιος πότε και από που θα ξεκινήσει τη διαδρομή ή που θα σταματήσει, ποια σημεία τον ενδιαφέρουν περισσότερο, πόση πληροφορία χρειάζεται.
Σημαντικό χαρακτηριστικό είναι ότι η εφαρμογή λειτουργεί offline, καθώς και ότι κάθε διαδρομή περιέχει κουπόνια με έκπτωση και ειδικές προσφορές αποκλειστικά για τον χρήστη του In the Loop σε μουσεία, χώρους τέχνης, μπαρ, εμπορικά καταστήματα κτλ. Ο στόχος είναι να παρέχουμε μια ολοκληρωμένη εμπειρία η οποία βασίζεται στην ποιότητα του περιεχομένου και σε μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση.
Ποιοι άνθρωποι χρειάζονται και είναι πίσω από ένα app;
Η σύσταση της ομάδας εξαρτάται από το είδος του application και τις υπηρεσίες που έχει στόχο να προσφέρει. Σε κάθε application το design και το development είναι το Α και το Ω, αφενός γιατί δίνουν σάρκα και οστά στην αρχική ιδέα και αφετέρου γιατί παίζουν καθοριστικό ρόλο στην εμπειρία που έχει ο χρήστης μόλις έρθει σε επαφή με την εφαρμογή.
O Γιάννης Σερβετάς μάς ξεναγεί στη Θεσσαλονίκη!(photos)
Ειδικότερα για το In the Loop, όμως, δόθηκε έμφαση όχι μόνο στο design και το development αλλά και στο περιεχόμενο. Αν δεν επιλέγαμε να έχουμε πρωτογενές περιεχόμενο που παράγεται εξολοκλήρου (από τις φωτογραφίες και τα κείμενα μέχρι τις ηχητικές αφηγήσεις) από εμάς και χρησιμοποιούσαμε υλικό που ήδη υπάρχει στο διαδίκτυο, σαφώς η διαδικασία θα ήταν πολύ διαφορετική, λιγότερο απαιτητική και με σαφώς μικρότερο κόστος.
Σε αυτήν την περίπτωση όμως, το In the Loop δεν θα ήταν αυτό που ανέφερα προηγουμένως, ένας σύγχρονος ψηφιακός ξεναγός, αλλά θα αποτελούσε έναν ακόμα mainstream τουριστικό οδηγό για την πόλη. Έτσι, στην περίπτωση της δικής μας εφαρμογής, πίσω από τη δημιουργία της βρίσκεται μια ομάδα δέκα ανθρώπων, με τους οποίους συνεργάζομαι εδώ κι ένα χρόνο.
Από την παραγωγή και επιμέλεια περιεχομένου (Κώστας Ασικέλης, Δέσποινα Χαμχαλέ, Αρετή Λεοπούλου, Κατερίνα Καρσιώτη, Μάντω Τερζή, Phoebe Holland), ως το γραφιστικό σχεδιασμό της εφαρμογής και της εταιρικής ταυτότητας (Βασίλης Ευθυμιάκος και Νίκος Γραμουστιάνος από το Grafix Design Studio) και το development (Κατερίνα Ανδρεάδου, Juxhin Bakalli), έχει γίνει πολλή δουλειά από όλους. Και αυτό νομίζω ότι ο χρήστης το αντιλαμβάνεται αμέσως μόλις ανοίξει την εφαρμογή.
Με ποιους τρόπους πιστεύεις ότι μπορεί να διαδοθεί εκτός συνόρων η εφαρμογή;
Αφενός αξιοποιώντας όλα τα εργαλεία του marketing και αφετέρου με σωστή στόχευση. Αξιοποιώντας τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας εξαρχής, που μας δίνουν μια καλή εικόνα των επισκεπτών της πόλης και των συνηθειών τους. Από που έρχονται, ποιοι είναι οι λόγοι της επίσκεψής τους, ποιες δραστηριότητες προτιμούν. Επιπλέον, μεγάλο ρόλο παίζει και η παρουσία της εφαρμογής στα app stores και η επιρροή των χρηστών. Για παράδειγμα, όσο μεγαλύτερος ο αριθμός των downloads, τόσο ψηλότερα στη λίστα εμφανίζεται η εφαρμογή.
Και όσο περισσότεροι οι ικανοποιημένοι χρήστες που θα συμβάλλουν με μια θετική κριτική ή με μια υψηλή βαθμολογία, τόσο περισσότεροι νέοι χρήστες θα τους εμπιστευτούν. Παράλληλα, επιδιώκω όσο μπορώ περισσότερο το In the Loop να έχει παρουσία σε διεθνείς διοργανώσεις, συνέδρια κτλ. πριν ακόμα μάλιστα βγει η εφαρμογή στην αγορά.
Μέχρι στιγμής αυτό έχει λειτουργήσει πολύ θετικά σε πολλά επίπεδα, αποφέροντας εκτός των άλλων εποικοδομητικές και σημαντικές συνεργασίες, όπως για παράδειγμα με το γερμανικό re:publica, που αυτή τη στιγμή είναι ένα από τα μεγαλύτερα συνέδρια για τον ψηφιακό πολιτισμό στον κόσμο.
Σε τι διαφέρει το In the loop από τις υπόλοιπες δράσεις & ξεναγήσεις που μπορεί κάποιος να βρει στην πόλη;
Είναι ένας digital ξεναγός που δημιουργήθηκε για να δώσει μία άλλη εναλλακτική, πέρα από τις καθιερωμένες οργανωμένες περιηγήσεις, στους επισκέπτες της πόλης. Κατά κάποιο τρόπο, τις υποκαθιστά αφού παρέχει στο χρήστη ό,τι χρειάζεται για να περιηγηθεί μόνος του.
Έρχεται το «Λευκό Βέλος»: Θα κάνει το Αθήνα – Θεσσαλονίκη σε 4.30 ώρες
Ταυτόχρονα, όμως, αυτός ο ψηφιακός ξεναγός εστιάζει σε μια διαφορετική προσέγγιση που δεν αγνοεί την ανθρώπινη επαφή και επικοινωνία, αλλά αντίθετα την ενθαρρύνει και λειτουργεί ως μέσο για να φέρουμε τους επισκέπτες σε επαφή με την τοπική κοινωνία.
Πώς περάσαμε αυτή τη φιλοσοφία σε ένα ψηφιακό μέσο;
Μέσα από το προσεγμένο περιεχόμενο και δίνοντας έμφαση στις ιδέες και τους ανθρώπους που βρίσκονται πίσω από κάθε τοπική επιχείρηση. Εκτός από τις φωτογραφίες που δίνουν μια πολύ καλή εικόνα του χώρου που θα επισκεφτεί κανείς, θα διαβάσει σύντομα και περιεκτικά κείμενα που προέκυψαν μέσα από συνεντεύξεις που μας παραχώρησαν οι ιδιοκτήτες και οι δημιουργοί.
Ο χρήστης αποκτά έτσι μια ολοκληρωμένη εικόνα τόσο για το χαρακτήρα του χώρου όσο και για τους δημιουργούς του, τους «γνωρίζει» μέσα από τις φωτογραφίες και τα ονόματά τους και τον ενθαρρύνουμε να μιλήσει μαζί τους αν το θελήσει μόλις τους συναντήσει από κοντά. Και γι’ αυτό το λόγο, επιλέγουμε πολύ προσεκτικά και με αυστηρά κριτήρια τις συνεργασίες μας. Είναι σημαντικό να συμβαδίζει η φιλοσοφία μας με των συνεργατών μας.
Και τέλος, μια σημαντική διαφορά είναι ότι το In the Loop είναι πολύ πιο οικονομικό χωρίς να στερείται ποιότητας και περιεχομένου. Ο χρήστης έχει στη διάθεσή του έγκυρο υλικό που έχουμε δημιουργήσει μετά από έρευνα (στο οποίο μάλιστα έχει πρόσβαση όποτε θέλει και για όσο διατηρεί εγκατεστημένη την εφαρμογή στο κινητό του), ό,τι ακριβώς θα κάναμε εμείς ως ξεναγοί του, ενώ ταυτόχρονα επωφελείται από τις εκπτώσεις των κουπονιών.
Πώς μπορεί το In the loop να γίνει κερδοφόρο και πώς κρίνεις το επιχειρηματικό περιβάλλον της πόλης;
Το In the Loop μπορεί να αποτελέσει τον πιο ολοκληρωμένο εναλλακτικό ψηφιακό οδηγό για την πόλη. Επιπλέον, λόγω της φύσης του, είναι κάτι εξαιρετικά ευέλικτο και στην πορεία μπορεί να συμπεριλάβει κι άλλες πόλεις εκτός της Θεσσαλονίκης. Η διαχείριση ενός τέτοιου project σίγουρα δεν είναι κάτι εύκολο, μιλάμε άλλωστε για την τεχνολογία, όπου τα πάντα εξελίσσονται και αλλάζουν ραγδαία από τη μια μέρα στην άλλη. Απαιτείται καλός προγραμματισμός, σωστή αξιοποίηση του feedback που δίνουν οι χρήστες και φυσικά καλό marketing.
Η επιχειρηματική δραστηριότητα στη Θεσσαλονίκη είναι εντονότερη σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Έχω την αίσθηση ότι όλο και περισσότεροι περνούν πλέον από τη σκέψη στη δράση και από την ιδέα στην πράξη. Και ακριβώς λόγω αυτής της αυξημένης κινητικότητας, το περιβάλλον της πόλης είναι πιο «φιλόξενο» στις νέες επιχειρήσεις (δεδομένων των συνθηκών πάντα). Υπάρχει επαφή και αλληλεπίδραση μεταξύ των startups της πόλης, ή τουλάχιστον υπάρχει το έδαφος για όσες startups επιδιώκουν την εξωστρέφεια και τις συνεργασίες.
Ταυτόχρονα όμως είναι ένα περιβάλλον όπου ο ο κίνδυνος της στασιμότητας είναι μεγάλος, λόγω της «ανακύκλωσης» που μπορεί κανείς να παρατηρήσει μετά από κάποιο χρονικό διάστημα. Είναι απαραίτητο να στρέφεται κανείς και εκτός των ορίων της πόλης, να αναζητά και να διευρύνει τους ορίζοντες και τις επαφές του, να αναζητά καινούρια επιχειρηματική γνώση.
Είναι στα άμεσα σχέδια σας η υλοποίηση του και σε άλλες πόλεις;
Αν και είναι πολύ νωρίς για να μιλήσουμε για επέκταση σε άλλες πόλεις, καθώς έχει μόλις τρεις μήνες που βγήκε η πρώτη έκδοση, αυτός είναι ένας από τους μακροπρόθεσμους στόχους. Όταν θα έχουμε καλύψει τη Θεσσαλονίκη σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο, να προχωρήσουμε σε νέες συνεργασίες και να βάλουμε κι άλλες πόλεις…in the loop.