Πέμπτη, 19 Δεκεμβρίου, 2024
13.4 C
Athens
HomeTravelΓυναίκες - πιλότοι: Πώς είναι να ανήκεις στο 5% του ανδροκρατούμενου χώρου...

Γυναίκες – πιλότοι: Πώς είναι να ανήκεις στο 5% του ανδροκρατούμενου χώρου των αερομεταφορών

Μη… επανδρωμένη πτήση: Γνωρίστε τις γυναίκες που πετούν στην αεροπορική βιομηχανία. Η Ρουθ Σμιθ είναι πιλότος της British Airways (BA) και πετά με εμπορικά αεροπλάνα Boeing 777. Όταν η πιλότος Σμιθ πηγαίνει στη δουλειά, είναι μια γυναίκα από το μόλις 5%, των παγκόσμιων υπαλλήλων στον τομέα της, που είναι γυναίκες.

Ενώ οι γυναίκες συμμετέχουν σε μεγάλο βαθμό στον κλάδο των αερομεταφορών σε θέσεις όπως το πλήρωμα καμπίνας (συντριπτικός ο αριθμός των γυναικών αεροσυνοδών σε σχέση με τους άντρες) και ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας, ιστορικά έχουν παραγκωνιστεί όταν πρόκειται για πτήσεις ή επισκευές αεροπλάνων.
Αυτό συμβαίνει παρά το γεγονός ότι αυτές οι θέσεις εργασίας είναι μερικές από τις λίγες στον κόσμο χωρίς διαφορά αμοιβών μεταξύ των δύο φύλων.

- Advertisement -

Με αφορμή τη σημερινή ημέρα, 8 Μαρτίου, την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, το Euronews Travel έκανε μια έρευνα για τις γυναίκες αυτές που αποτελούν μόλις το 5% των παγκόσμιων αερομεταφορών και μίλησε με τρεις πιλότους και μια μηχανικό για το πώς είναι να ανατρέπεις την τάση.

Γνωρίστε το 5%: Πώς είναι να είσαι γυναίκα στον κλάδο των αερομεταφορών

«Μου είπαν ότι δεν υπήρχαν γυναίκες πιλότοι»

Η έμπνευση της Smith να γίνει πιλότος ξεκίνησε από τον μπαμπά της, κυβερνήτη της BA. «Από πολύ μικρή είχα το προνόμιο να μπορώ να πηγαίνω μαζί του σε επαγγελματικά ταξίδια», λέει.

Η γνώση του ίδιου και των γυναικών συναδέλφων του ενέπνευσε τόσο τη Smith όσο και την αδερφή της να ακολουθήσουν μια παρόμοια επαγγελματική πορεία.

Αλλά οι εδραιωμένες συμβάσεις των φύλων αποδείχθηκαν ένα σχεδόν άμεσο εμπόδιο.

«Ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια που έπρεπε να ξεπεράσω ήταν να αντιμετωπίσω τα στερεότυπα από συμβούλους σταδιοδρομίας», θυμάται. «Μου είπαν ότι δεν υπήρχαν γυναίκες πιλότοι!»

Η Smith πιστεύει ότι η δουλειά του πιλότου, εξακολουθεί να είναι μια ανδροκρατούμενη δουλειά, επειδή δεν δίνεται ως επιλογή καριέρας από νωρίς για τις γυναίκες.

«Είναι μια καριέρα όπου πρέπει να δείξεις ενδιαφέρον, ικανότητες και δεξιότητες που σε βάζουν πάνω από τους υπόλοιπους όταν κάνεις αίτηση για χορηγίες», λέει. Ορισμένες αεροπορικές εταιρείες έχουν προγράμματα χορηγιών όπου καλύπτουν μέρος ή το σύνολο των αμοιβών εκπαίδευσης ενός δόκιμου.

«Αν δεν πιστεύετε ότι μπορείτε να τα καταφέρετε, ίσως να μην είχατε στοχεύσει το βιογραφικό σας για να σας κάνει να ξεχωρίσετε και υπάρχει σκληρός ανταγωνισμός εκεί έξω».

Πιστεύει επίσης ότι πολλοί άνθρωποι λανθασμένα θεωρούν ότι δεν είναι μια καριέρα που μπορείς να διαχειριστείς αν έχεις οικογένεια.

«Έχω μια ολόκληρη κοινότητα συναδέλφων της British Airways που απέδειξαν ότι αυτό δεν ισχύει», λέει.

«Είναι διαφορετικό να συνδέεσαι με γυναίκες στον κλάδο»

Όπως η Smith, η Katherine Moloney βρήκε τα πρώτα στάδια της καριέρας της πρόκληση. Ξεκίνησε με εκπαίδευση για άδεια ιδιωτικού χειριστή ελικοπτέρου το 2018 και στη συνέχεια άδεια σταθερής πτέρυγας το 2022.

«Κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσής μου, δεν είχα επαφή με καμία γυναίκα εκπαιδευτή ή άλλες φοιτήτριες πιλότους», λέει.

«Αυτό δεν το λέω για να μειώσω τους σπουδαίους άνδρες εκπαιδευτές που είχα, αλλά είναι διαφορετικό να συνδέομαι με γυναίκες που έχουμε τις ίδιες ιδέες στον κλάδο».

Αυτό το αίσθημα «απομόνωσης» ώθησε την Moloney να ξεκινήσει το Elevate(her), μια διαδικτυακή πλατφόρμα πόρων και κοινότητα αφιερωμένη στην υποστήριξη, τη σύνδεση και την ενημέρωση των γυναικών στην αεροπορία παγκοσμίως.

«Έχουν γίνει μεγάλες κινήσεις προς την κατεύθυνση της αναγνώρισης ότι χρειαζόμαστε περισσότερη ποικιλομορφία και ένταξη στον κλάδο», λέει. «Ωστόσο, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι εξακολουθούν να υπάρχουν τεράστια ζητήματα με την πρόσληψη και τη διατήρηση των γυναικών σε ρόλους της αεροπορίας».

Το Elevate(her) χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να «ασχοληθεί με την επόμενη γενιά και να τους δείξει όλες τις καταπληκτικές γυναίκες που σπάνε τα εμπόδια στην αεροπορία σήμερα και χαράσσουν μια πορεία προς τα εμπρός».

Η πλατφόρμα είχε πάνω από 4,8 εκατομμύρια προβολές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από την κυκλοφορία της τον Μάιο του 2023 και συνέδεσε χιλιάδες γυναίκες σε όλο τον κόσμο.

Ακόμα πολύς δρόμος για την ισότητα των φύλων στον κλάδο των αερομεταφορών

Η αεροπορική βιομηχανία στο σύνολό της είναι «παραδοσιακά πιο προσανατολισμένη προς τους άνδρες όσον αφορά την προσβασιμότητα, τον σχεδιασμό των αεροσκαφών, την έλλειψη γυναικείων εγκαταστάσεων σε ορισμένα αεροδρόμια κ.λπ.». λέει η Moloney.

Αλλά επίσης λέει ότι οι αεροπορικές εταιρείες και οι ενδιαφερόμενοι τώρα αναγνωρίζουν αυτά τα εμπόδια και εργάζονται για να τα αλλάξουν.

«Είμαστε περήφανοι που έχουμε υψηλότερο ποσοστό γυναικών πιλότων από άλλες μεγάλες αεροπορικές εταιρείες, αλλά εμείς, και η αεροπορική βιομηχανία στο σύνολό της, έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας», δήλωσε στο Euronews εκπρόσωπος της BA.

Τα εκπαιδευτικά προγράμματα δίνουν στις επίδοξες γυναίκες πιλότους κίνητρο να ταυτιστούν

Η Smith είναι τώρα Εκπαιδευτικός Κυβερνήτης στο αεροσκάφος Boeing 777 και επαινεί τα εκπαιδευτικά προγράμματα της BA για τη συμμετοχή τους.

«Στην British Airways πετυχαίνεις με βάση την αξία, ανεξάρτητα από το πώς φαίνεσαι ή πώς ταυτίζεσαι», λέει.

«Επενδύουμε σε τεράστιο όγκο εργασίας αφοσίωσης στην κοινότητα γιατί πρέπει να εκπαιδεύσουμε και να δείξουμε στους ανθρώπους από μικρή ηλικία αυτή τη φανταστική καριέρα και να τους βοηθήσουμε να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους».
Η αεροπορική εταιρεία διαθέτει προσομοιωτή πτήσης για περισσότερα από 25 χρόνια και ταξιδεύει σε όλη τη χώρα σε σχολεία, οργανώσεις νεολαίας, εκθέσεις στρατολόγησης και αεροπορικές εκθέσεις για να προσφέρει στους νέους την εμπειρία να πετούν με πιλότο ΒΑ.

«Το πιο σημαντικό, δίνει στους ανθρώπους πρόσβαση στη συνομιλία με πιλότους, επιτρέποντας στους ανθρώπους να δουν και να μιλήσουν με κάποιον που τους μοιάζει ή με τον οποίο μπορούν να ταυτιστούν», λέει ο Smith.

Η Wizz Air, που ανήκει στην Ουγγαρία, έχει ξεκινήσει ένα πρόγραμμα «She Can Fly» για γυναίκες δόκιμους, το οποίο υποστηρίζει γυναίκες που θέλουν να γίνουν πιλότοι. Το πρόγραμμα έχει χαμηλό δίδακτρο 800 € – ένα σημαντικό πλεονέκτημα σε μια επαγγελματική πορεία που πολλοί θεωρούν πολύ ακριβή για να ακολουθήσουν.

«Μην αφήσετε το σύνδρομο απατεώνων να σας κρατήσει πίσω»

Η πιο σημαντική συμβουλή του Smith είναι να μην αφήσετε το «σύνδρομο απατεώνων» να σας κρατήσει πίσω.

Η κυβερνήτης της Wizz Air, Jemma Fisk, πιστεύει επίσης ότι η έμφαση στο φύλο είναι επιζήμια στον χώρο εργασίας.
«Από την εμπειρία μου, δεν έχει καμία διαφορά όσον αφορά το φύλο στην ικανότητά σου να κάνεις καλά τη δουλειά, να κερδίσεις την αποδοχή από τους συναδέλφους και να ακολουθήσεις μια επιτυχημένη καριέρα», λέει.

Στην πραγματικότητα, δεν την πειράζει πολύ όταν οι άνθρωποι υποθέτουν ότι είναι πλήρωμα καμπίνας και όχι πιλότος. «Τα δύσκολα σενάρια για μένα είναι όταν οι γυναίκες επιβάτες, που εισέρχονται ή βγαίνουν από το αεροσκάφος, αισθάνονται απαραίτητο να μεταδώσουν τον υπερβολικά ενθουσιώδη έπαινο τους για μια γυναίκα πιλότο», λέει.

«Βλέπω τον εαυτό μου ως μηχανικό που τυχαίνει να είναι γυναίκα»

Όπως οι Smith και Moloney, η μηχανικός αεροσκαφών Tsungi Maruta λέει ότι η ορατότητα είναι το κλειδί για την ένταξη περισσότερων γυναικών στον κλάδο της αεροπορίας.

«Δεν είδα κανέναν που να μοιάζει με εμένα να κάνει τη δουλειά μου και νομίζω ότι το να έχω ορατά πρότυπα προς μίμηση βοηθά στη διασφάλιση της διατήρησης της εστίασης», λέει.

«Πιστεύω επίσης ότι η κοινή χρήση περισσότερων παρασκηνιακών πληροφοριών για να καταγράψει πραγματικά πόσο ευρεία είναι η μηχανική θα βοηθήσει».

Για παράδειγμα, ένα από τα κύρια εργαλεία της Maruta είναι ένα κανονικό iPad, το οποίο παρέχει πρόσβαση σε μια σειρά από εγχειρίδια, τεχνικά αρχεία καταγραφής και εργασίες.

Η Maruta ξεκίνησε να εργάζεται ως μηχανικός αεροσκαφών για την BA πριν από 10 χρόνια και έχει δει μια αύξηση στο ποσοστό των γυναικών μηχανικών.

«Πέρυσι για τη Διεθνή Ημέρα Γυναικών στη Μηχανική, είχα τη μεγάλη χαρά να αναχωρήσω από μια πτήση με μια αποκλειστικά γυναικεία ομάδα μηχανικών», λέει.

Η Maruta λέει ότι η είσοδος σε αυτό που εκλαμβάνεται ως ένα ανδροκρατούμενο περιβάλλον μπορεί να φαίνεται τρομακτικό, αλλά ήταν μια θετική εμπειρία για εκείνη.

«Βλέπω τον εαυτό μου ως μηχανικό που τυχαίνει να είναι γυναίκα», λέει. «Νομίζω ότι ορισμένες από τις προκλήσεις προκύπτουν από αντιλήψεις και στερεότυπα και νομίζω ότι είναι κρίσιμο να κατέχεις την επιτυχία σου και να πιστεύεις στις δυνατότητές σου».

Πηγή: https://www.euronews.com/

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

Follow us

110,073LikesLike
88,723 FollowersFollow
182,000SubscribersΕγγραφή
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ