Οι περισσότεροι θα έχετε παρατηρήσει πως τα παράθυρα στα αεροπλάνα είναι οβάλ και αν όχι…μία αναζήτηση θα το επιβεβαιώσει.
Επίσης, δείτε τον Τάσο Δούση και τις «Εικόνες» που μας ξεναγούν στη Βιρμανία! (video)
Αν δεν το έχει επιβεβαιώσει, μπορείτε να ανατρέξετε στις φωτογραφίες από το πιο πρόσφατο ταξίδι σας. Εκεί θα βρείτε την κλασσική σέλφι με φόντο το παράθυρο του αεροπλάνου που θα σας επιβεβαιώσει του λόγου το αληθές. Αν πάλι δεν έχετε ταξιδέψει μία αναζήτηση στο διαδίκτυο θα σας βοηθήσει να το διαπιστώσετε.
Όποιο αεροπλάνο, όποια εταιρεία και αν είναι τα παράθυρα που συνδέουν το εσωτερικό του αεροπλάνου με τον έξω κόσμο είναι πάντα οβάλ.
Τα οβάλ παράθυρα προσφέρουν μεγαλύτερη επιφάνεια παραθύρου, όπως και καλύτερη θέα στους επιβάτες. Επίσης εξυπηρετούν επιβάτες με διαφορετικό σωματικό ύψος (και τους κοντούς, αλλά καί τους 2μετρους!)
Έτσι, ανακεφαλαιώνοντας, τα αεροπλάνα έχουν οβάλ παράθυρα, ώστε να αντέχουν πολύ περισσότερη πίεση, καθώς επίσης και για να είναι πιο μεγάλα και πρακτικά, στο να βλέπουμε την θέα.
Η ιστορία που τα άλλαξε όλα
Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’50, τα πράγματα ήταν διαφορετικά. Στα αεροπλάνα υπήρχαν ολοστρόγγυλα, τετράγωνα ή παραλληλόγραμμα παραθυράκια ανάλογα με την κατασκευάστρια εταιρεία. Η ανάγκη για ποικιλία και για σχεδιαστική υπεροχή ξεχάστηκε όταν το σχήμα των παραθύρων ενός αεροσκάφους οδήγησε στη συντριβή του και στο χαμό δεκάδων ανθρώπων.
Ήταν 10 Ιανουαρίου 1954, όταν το αεροπλάνο της πτήσης 781 της British Airways απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Ciampino της Ρώμης με προορισμό το Λονδίνο, αλλά 15 λεπτά αργότερα συνετρίβη στη Μεσόγειο, λίγα μίλια έξω από τη νήσο Έλβα.
Το πλήρωμα και οι επιβάτες της πτήσης – συνολικά 35 άνθρωποι – σκοτώθηκαν. Το αεροπλάνο ήταν ένα de Havilland Comet. Τα θρυλικά αυτά αεροσκάφη έχουν γράψει ένα πολύ ξεχωριστό κεφάλαιο στην ιστορία της αεροναυπηγικής και της αεροπλοΐας, αφού ήταν τα πρώτα τζετ που χρησιμοποιήθηκαν για τουριστικές και εμπορικές πτήσεις.
Το συγκεκριμένο ήταν μόλις το τρίτο που είχε κατασκευάσει η de Havilland και σύμφωνα με το πόρισμα των ειδικών της εποχής, εξερράγη στον αέρα επειδή η καμπίνα των επιβατών δεν άντεξε στην πίεση που συσσωρεύτηκε στις γωνίες των τετράγωνων παραθύρων του αεροσκάφους.
Μετά το δυστύχημα, η de Havilland έγινε η πρώτη εταιρεία που εγκατέστησε στα αεροπλάνα της οβάλ παράθυρα με τρία επίπεδα τζαμιού και την τρυπούλα στο εσωτερικό τους. Έκτοτε, αυτός ο «τύπος» αποτελεί το στάνταρ για όλα τα αεριωθούμενα αεροπλάνα.
Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν την έσωσε από την οικονομική καταστροφή, δεν κατάφερε να συνέλθει ποτέ από το δυστύχημα. Παρ’όλα αυτά, κατάφερε να σώσει αμέτρητους μελλοντικούς επιβάτες από ανάλογα ατυχήματα.
Δείτε επίσης στο Travelstyle.gr: