Στο Brisbane της Αυστραλίας ένα μικρό έντομο που… απέφυγε τους αυστηρούς ελέγχους βιοασφάλειας της Αυστραλίας πολλαπλασιάζεται και απειλεί την ασφάλεια των αεροπλάνων στο αεροδρόμιο του Μπρίσμπεϊν!
Αυτό το είδος σφήκας, που έχει επικρατήσει να ονομάζεται “σφήκα της κλειδαρότρυπας” συναντάται στην Κεντρική και Νότια Αμερική και την Καραϊβική. Το έντομο αυτό λοιπόν προκάλεσε προβλήματα στο αεροδρόμιο το 2013, όταν ανάγκασε πτήση της Etihad Airways A330 με προορισμό τη Σιγκαπούρη να γυρίσει λίγα λεπτά αφού είχε απογειωθεί.
Μόλις έφτασαν στο έδαφος, οι εργαζόμενοι συντήρησης βρήκαν τον σωλήνα pitot – το κοίλο όργανο στο εξωτερικό του αεροπλάνου που μετρά την ταχύτητα του αέρα – σχεδόν τελείως αποκλεισμένο από λάσπη, σύμφωνα με έκθεση του Australian Safety Bureau.
SOS: Ο Μεγάλος Κοραλλιογενής Ύφαλος έχει χάσει τα μισά από τα κοράλλια του!
Για τις σφήκες, οι σωλήνες pitot είναι η τέλεια κοιλότητα για την κατασκευή φωλιάς Αυτό συνέβη όσο το αεροπλάνο της Etihad βρισκόταν στην άσφαλτο και αυτό ήταν δύο ώρες πριν από την ματαίωση της πτήσης.
“Έχουμε ανέκδοτες αναφορές από το πλήρωμα εδάφους στο Μπρίσμπεϊν ότι ένα αεροπλάνο μπορεί να έχει φτάσει στην πύλη και μέσα σε δύο ή τρία λεπτά, μια σφήκα μπορεί να πετάει γύρω από τη μύτη του αεροπλάνου …ρίχνοντας μια ματιά στον ανιχνευτή!”, δήλωσε ο Alan House, οικολόγος από την Eco Logical Australia.
O House συνεργάστηκε με εμπειρογνώμονες από το αεροδρόμιο του Μπρίσμπεϊν, την αυστραλιανή αεροπορική εταιρεία Qantas και την περιβαλλοντική συμβουλευτική εταιρεία Ecosure για να εκπονήσει μία από τις πρώτες μελέτες στον κόσμο σχετικά με τις επιπτώσεις των σφηκών στους σωλήνες pitot.
Ανατέθηκε από την Brisbane Airport Corporation και δημοσιεύθηκε αυτήν την εβδομάδα στο ανοιχτό περιοδικό PLOS ONE.
Οι ερευνητές λένε ότι χωρίς σωστή διαχείριση υπάρχει ο κίνδυνος οι σφήκες να ταξιδέψουν σε άλλα αεροδρόμια της Αυστραλίας – και ακόμη και σε κοντινές χώρες με τις κατάλληλες ημι-τροπικές συνθήκες για να ευδοκιμήσουν.
Οι σωλήνες pitot και η σημασία τους
Τοποθετημένοι στο μπροστινό μέρος των αεροπλάνων, οι σωλήνες pitot εκτελούν το σημαντικό έργο της αποστολής πληροφοριών πίσω στο πιλοτήριο σχετικά με το πόσο γρήγορα ο αέρας κινείται μέσω αυτών. Αυτό δείχνει πόσο γρήγορα ταξιδεύει το αεροπλάνο.
Όταν τα σωληνάρια του pitot δεν λειτουργούν, το A330 μεταβαίνει αυτόματα σε χειροκίνητη λειτουργία, αναγκάζοντας τους πιλότους να αναλάβουν τα χειριστήρια. Αυτό συνέβη με την πτήση Etihad και ήταν ο λόγος που τελικά οι πιλότοι επέστρεψαν.
Αν και στο αεροδρόμιο του Μπρίσμπεϊν δεν έχουν καταγραφεί σημαντικά περιστατικά λόγω των σφηκών, αλλά ατυχήματα αλλού έχουν συνδεθεί με το έντομο.
Για παράδειγμα, η πτήση 301 της Birgenair έπεσε στα ανοικτά των ακτών της Δομινικανής Δημοκρατίας τον Φεβρουάριο του 1996, σκοτώνοντας 189 επιβάτες και πλήρωμα! Η έκθεση ατυχήματος ανέφερε ότι η «πιθανή αιτία» της απόφραξης του σωλήνα pitot ήταν «λάσπη ή / και συντρίμμια από ένα μικρό έντομο» που εισήλθε ενώ το αεροσκάφος ήταν στο έδαφος.
Whitsunday ή αλλιώς ο επίγειος παράδεισος της Αυστραλίας!
Το 2018, η Αρχή Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας της Αυστραλίας (CASA) εξέδωσε προειδοποίηση σε πιλότους, αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια της χώρας σχετικά με τους κινδύνους της προσβολής από σφήκα. Οι μπλοκαρισμένοι σωλήνες pitot θα μπορούσαν να προκαλέσουν τη συνολική απώλεια των δεικτών ταχύτητας και υψομέτρου αέρα, οι οποίοι θα ήταν «επικίνδυνοι», προειδοποιούσε η ενημέρωση.
Η CASA συμβούλεψε τις αεροπορικές εταιρείες να καλύψουν τα pitot, ενώ περιμένουν στο αεροδρόμιο του Μπρίσμπεϊν. Ωστόσο, δεν είναι υποχρεωτικό, και γι ‘αυτό εξακολουθούν να εμφανίζονται περιστατικά. Συνολικά, αναφέρθηκαν 26 περιστατικά μεταξύ Νοεμβρίου 2013 και Απριλίου 2019, σύμφωνα με τη μελέτη του Αεροδρομίου του Μπρίσμπεϊν.
Οι…έξυπνες σφήκες
Οι πρώτες “σφήκες κλειδαρότρυπας” εντοπίστηκαν στο λιμάνι του Μπρίσμπεϊν το 2010, αν και είναι πιθανό να έφτασαν ήδη από το 2006, σύμφωνα με τη μελέτη. Δεν είναι γνωστό πώς έφτασαν στην Αυστραλία – πιθανώς με πλοίο.
Πιστεύεται ότι βρίσκονται στο Αεροδρόμιο του Μπρίσμπεϊν από το 2012 και δεν φαίνεται να έχουν εξαπλωθεί σε καμία άλλη αυστραλιανή πόλη, αν και έχουν δει στο Αεροδρόμιο Emerald, ένα μικρό, περιφερειακό κόμβο πάνω από 800 χιλιόμετρα (500 μίλια) μακριά , σύμφωνα με την CASA.
Ο Τάσος Δούσης σας αποκαλύπτει ποιες είναι οι πιο “ασφαλείς” θέσεις στο αεροπλάνο! (video)
Για τη μελέτη, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν τρισδιάστατους εκτυπωτές για να εκτυπώσουν ανιχνευτές αντιγράφων pitot tubes σε Boeing 737s και 747s, Airbus A330s και μικρότερες αεροπορικές εταιρείες Dash 8 που συνήθως χρησιμοποιούνται από περιφερειακές αεροπορικές εταιρείες. Τοποθετήθηκαν σε τέσσερις τοποθεσίες γύρω από το αεροδρόμιο και παρακολουθούνταν για 39 μήνες.
Εκείνη την εποχή, υπήρχαν 93 περιπτώσεις πλήρως αποκλεισμένων ανιχνευτών και σχεδόν όλοι κατασκευάστηκαν τους θερμότερους μήνες μεταξύ Νοεμβρίου και Μαΐου.
Οι περισσότερες από τις φωλιές βρίσκονταν κοντά στην χλοοτάπητα του αεροδρομίου, σύμφωνα με τον συν-συγγραφέα της μελέτης, Jackson Ring, συντονιστής διαχείρισης και σχεδιασμού άγριων ζώων στο αεροδρόμιο του Μπρίσμπεϊν. Οι σφήκες συλλέγουν κάμπιες από το γρασίδι και τις ωθούν στους σωλήνες pitot ως τροφή για τους απογόνους τους.
Αυτά είναι τα πιο ασφαλή αεροσκάφη. Δεν έχει καταγραφεί ποτέ θανατηφόρο ατύχημα!
Οι υπεύθυνοι της άγριας ζωής χρησιμοποιούν στοχευμένα, οργανικά φυτοφάρμακα για να σκοτώσουν τις κάμπιες και μέχρι στιγμής κατάφεραν να μειώσουν τη δραστηριότητα σφήκας κοντά στους διεθνείς και εγχώριους τερματικούς σταθμούς κατά 50%, δήλωσε ο Ring.
“Αντιμετωπίζουμε περίπου 120 εκτάρια (1,2 τετραγωνικά χιλιόμετρα) του αεροδρομίου, το οποίο είναι ένας επιλεκτικός τρόπος για να αφαιρέσουμε αυτήν την πηγή τροφής και να κάνουμε περιοχές όπου τα αεροσκάφη είναι σταθμευμένα και ευάλωτα σε προσβολή από την ανεπιθύμητη σφήκα της κλειδαρότρυπας“, δήλωσε ο Ring.
Η εισαγωγή θηρευτών, όπως τα πουλιά, για παράδειγμα, δεν είναι επιλογή για προφανείς λόγους. Πριν φτάσουν οι σφήκες, ο Ρινγκ πέρασε τον περισσότερο χρόνο του προσπαθώντας να βρει τρόπους να αποφεύγονται οι επιθέσεις πουλιών και άλλες επικίνδυνες “συναντήσεις” μεταξύ ζώων και αεροπλάνων.
Μπορούν να εξαλειφθούν;
Η σφήκα δεν χαρακτηρίζεται ως γεωργικό παράσιτο και δεν είναι φορέας για ανθρώπινες ασθένειες, οπότε παρά την ιδιότητά του ως “ανεπιθύμητου επισκέπτη” δεν υπάρχει επίσημο κυβερνητικό σχέδιο για την εξάλειψή του, δήλωσε ο House.
Είναι επίσης ένα πολύ επινοητικό πλάσμα και δεν έχει έλλειψη αναπαραγωγικών τόπων.
“Μπορεί να φτιάξει τη δική του φωλιά αν θέλει, μπορεί να χρησιμοποιήσει παλιές φωλιές από άλλες σφήκες λάσπης αν θέλει, και μπορεί να χρησιμοποιήσει οποιαδήποτε γωνιά για να το κάνει. Υπάρχουν πολλά μέρη όπως αυτό σε όλο το αεροδρόμιο και βασικά… παντού!” είπε ο House.
Όπως και τα περισσότερα αεροδρόμια σε όλο τον κόσμο, η κίνηση μειώθηκε σημαντικά στο αεροδρόμιο του Μπρίσμπεϊν κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού. Από τον Ιούλιο, οι διεθνείς πτήσεις προς την Αυστραλία περιορίζονται από ανώτατα όρια στους ταξιδιώτες που επιστρέφουν και τα κρατικά σύνορα έχουν κλείσει για να περιέχουν τοπικά κρούσματα. Τα αεροπλάνα καθηλώθηκαν στο έδαφος για μήνες, με τους σωλήνες pitot τους να καλύπτονται για να αποτραπούν οι “εισβολείς”…
Απίστευτο! Αεροπλάνο πήρε φωτιά κατά τη διάρκεια της πτήσης! (video)
Ωστόσο, από αυτή κιόλας την εβδομάδα η κυκλοφορία θα αυξηθεί και πάλι καθώς οι περιορισμοί των εσωτερικών συνόρων άρουν – που σημαίνει ότι θα υπάρχουν περισσότερα αεροπλάνα που φτάνουν και θα “δημιουργήσουν ευκαιρίες” για τις σφήκες να προκαλέσουν προβλήματα.
Σύμφωνα με τη μελέτη, οι “σφήκες κλειδαρότρυπας” βρίσκονται επίσης στις νότιες Ηνωμένες Πολιτείες και σε ορισμένα νησιά του Ειρηνικού, συμπεριλαμβανομένων της Χαβάης, της Πολυνησίας, της Μικρονησίας αλλά και της Ιαπωνίας.
Οι ερευνητές συνεργάζονται με φορείς εκμετάλλευσης αεροδρομίων στην Παπούα Νέα Γουινέα και τα Φίτζι, όπου έχουν επίσης αναφερθεί περιστατικά. Έστειλαν επίσης τρισδιάστατους τυπωμένους σωλήνες και εξαρτήματα στη Χονολουλού για παρόμοιες μελέτες.
Ο House είπε ότι οι ερευνητές δεν ήθελαν να δώσουν την εντύπωση ότι δεν είναι ασφαλές να πετάξετε έξω από το Μπρίσμπεϊν. Αν μη τι άλλο, είπε, είναι πιο ασφαλές από ό, τι πριν από μερικά χρόνια, όταν ήξεραν λιγότερα για το έντομο.
Η σφήκα της κλειδαρότρυπας μπορεί να είναι μικρή, είπε, αλλά η απειλή τους για την αεροπλοϊα και δεν μπορεί να αγνοηθεί.
Τα 9 πιο περίεργα αξιοθέατα στο κόσμο που πρέπει να δείτε!
“Υπάρχει μεγάλη προσοχή σε ολόκληρο τον κόσμο σε άλλα ζητήματα διαχείρισης της άγριας ζωής στα αεροδρόμια, ειδικά σχετικά με τα πουλιά επειδή προφανώς θεωρούνται ως σημαντικός κίνδυνος για πτήσεις”, δήλωσε ο House. “Οπότε το πρόβλημα της σφήκας θεωρείται ότι έχει περισσότερο χαμηλό επίπεδο κινδύνου. Οι πιθανότητες να συμβεί κάτι είναι πολύ μικρές, αλλά παρόλα αυτά δεν παύει η πιθανότητα να συμβεί.” συνέχισε
Δείτε επίσης στο tavelstyle.gr