Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Boeing παραδέχεται το λάθος, και λέει ότι η έκρηξη στον αέρα, αναφερόμενος στο ατύχημα του αεροσκάφους της Alaska Airlines όπου αποκολλήθηκε η πόρτα, «δεν μπορεί να συμβεί ποτέ ξανά»
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Boeing (BA.N) Dave Calhoun αναγνώρισε τα λάθη της αμερικανικής εταιρείας καθώς περισσότερα από 170 αεροσκάφη παρέμειναν καθηλωμένα για τέταρτη ημέρα, λέγοντας στο προσωπικό ότι η εταιρεία θα διασφάλιζε την αποφυγή ενός ατυχήματος όπως η Alaska Airlines στον αέρα. Η έκρηξη “δεν μπορεί να συμβεί ποτέ ξανά.”
Ο κορυφαίος αξιωματούχος της εταιρείας στην κατασκευή αεροπλάνων, ο Stan Deal, είπε επίσης ότι η Boeing αναγνωρίζει “την πραγματική σοβαρότητα του ατυχήματος” καθώς ξεκινάει ελέγχους στους ποιοτικούς ελέγχους και τις διαδικασίες της.
Οι παρατηρήσεις του Calhoun ήταν η πρώτη δημόσια αναγνώριση σφαλμάτων από την Boeing από τη στιγμή που ένα βύσμα πόρτας έσπασε την άτρακτο ενός σχεδόν γεμάτου 737 MAX 9 την Παρασκευή, αφήνοντας μια τρύπα δίπλα σε ένα (από θαύμα) άδειο κάθισμα.
Ο Καλχούν είπε ότι «ταρακουνήθηκε μέχρι το κόκκαλο» από το ατύχημα, το οποίο αναζωπύρωσε την πίεση στην Boeing για την ταραγμένη οικογένεια μικρών αεροσκαφών της σχεδόν πέντε χρόνια μετά την πλήρη κρίση ασφαλείας MAX που πυροδότησε θανατηφόρα δυστυχήματα στην Ινδονησία και την Αιθιοπία.
«Θα προσεγγίσουμε αυτό, το νούμερο ένα, αναγνωρίζοντας το λάθος μας», είπε ο Calhoun στους υπαλλήλους, σύμφωνα με ένα απόσπασμα που έδωσε στη δημοσιότητα η Boeing. «Θα το προσεγγίσουμε με 100% και πλήρη διαφάνεια σε κάθε βήμα».
Η Alaska Airlines (ALK.N) και η United Airlines (UAL.O) , οι δύο αερομεταφορείς των ΗΠΑ που χρησιμοποιούν τα (προσωρινά προσγειωμένα) αεροπλάνα, βρήκαν χαλαρά εξαρτήματα σε παρόμοια αεροσκάφη, εγείροντας φόβους ότι ένα τέτοιο περιστατικό θα μπορούσε να είχε ξανασυμβεί.
Θέμα ποιοτικού ελέγχου
Σε μια ξεχωριστή συνάντηση την Τρίτη, η Boeing είπε στο προσωπικό ότι τα ευρήματα αντιμετωπίζονται ως “θέμα ποιοτικού ελέγχου” και διεξάγονται έλεγχοι στην Boeing και στον προμηθευτή ατράκτου Spirit Aerosystems (SPR.N) , ανέφεραν πηγές που γνωρίζουν το θέμα. Η Boeing έστειλε γραπτές εντολές στα εργοστάσια της και σε εκείνα των προμηθευτών της για να διασφαλίσει την αντιμετώπιση τέτοιων προβλημάτων και τη διεξαγωγή ευρύτερων ελέγχων συστημάτων και διαδικασιών, ανέφεραν.
Οι μετοχές της Boeing υποχώρησαν 1,4% την Τρίτη, καθώς η United ακύρωσε 225 καθημερινές πτήσεις, ή το 8% του συνόλου της, ενώ η Alaska Airlines ακύρωσε 109 ή 18%. Παρόμοιες ακυρώσεις αναμένονταν και την Τετάρτη.
Ο Calhoun είπε επίσης στους υπαλλήλους της Boeing ότι η εταιρεία θα «διασφαλίσει ότι κάθε επόμενο αεροπλάνο που πετάει στον ουρανό είναι στην πραγματικότητα ασφαλές». Επαίνεσε επίσης το πλήρωμα της Alaska Airlines που προσγείωσε γρήγορα το αεροπλάνο, με ελαφρούς μόνο τραυματισμούς στους 171 επιβάτες και έξι μέλη του πληρώματος.
Ο Calhoun, ο οποίος ήταν μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Boeing όταν καθηλώθηκαν όλα τα αεροσκάφη MAX το 2019, επαίνεσε επίσης την Alaska Airlines για την ταχεία προσγείωση των 737 MAX 9 τζετ, προσθέτοντας ότι ήξερε “πόσο δύσκολο είναι να προσγειώνεις αεροπλάνα, πολύ περισσότερο τον στόλο”, είπε.
Ορισμένοι ηγέτες του κλάδου επέκριναν την Boeing ότι δεν προσάραξε τα αεροπλάνα γρηγορότερα. Άτομα που γνωρίζουν το θέμα λένε ότι είχε εκπονήσει σχέδια για να διατάξει επιθεωρήσεις όταν η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας (FAA) παρενέβη με έκτακτη εντολή για την προσγείωση 171 αεροπλάνων.
Η Boeing εξέφρασε την υποστήριξή της για τη δράση της FAA και ο μετανιωμένος τόνος της εταιρείας την Τρίτη έρχεται σε αντίθεση με δηλώσεις που επικρίθηκαν ως νομικές μετά τη συντριβή του Lion Air 737 MAX το 2018 στην Ινδονησία.
Ο ειδικός επικοινωνιών κρίσεων στις ΗΠΑ Paul Oestreicher, ο οποίος επέκρινε την Boeing το 2019 ότι χρειάστηκε εβδομάδες για να αναγνωρίσει τα λάθη της μετά τη συντριβή της Lion Air και της Ethiopian Airlines, είπε ότι αυτή τη φορά ο Calhoun “ενεργούσε με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα, αναγνωρίζοντας τη σημασία της διαφάνειας, εκφράζει κάποια ενσυναίσθηση και δεσμεύεται για μια διόρθωση».
Η Boeing αρνήθηκε να σχολιάσει τις παρατηρήσεις του Calhoun πέρα από το επίσημο απόσπασμα.
Πρωτόκολλο Επιθεώρησης
Το πάνελ που έσκασε την πτήση 1282 της Alaska Air αντικαθιστά μια προαιρετική πόρτα εξόδου σε αεροπλάνα 737 MAX 9 που χρησιμοποιούνται από αεροπορικές εταιρείες που έχουν πιο πυκνές διαμορφώσεις θέσεων.
Η Boeing έχει ελέγξει τα αρχεία σέρβις προηγούμενων αεροσκαφών Boeing 737-900ER που είχαν παρόμοιο βύσμα πόρτας, αλλά όλα έχουν υποβληθεί σε εκτεταμένη συντήρηση από τότε που παραδόθηκε και κανένα δεν έχει δείξει σημάδια παρόμοιων προβλημάτων, ανέφεραν οι πηγές.
Οι αεροπορικές εταιρείες δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει επίσημες επιθεωρήσεις στα προσγειωμένα αεροσκάφη τους.
Η FAA δήλωσε την Τρίτη ότι η Boeing αναθεωρούσε τις οδηγίες της για επιθεωρήσεις και συντήρηση, τις οποίες η ρυθμιστική αρχή πρέπει να εγκρίνει πριν ξεκινήσουν οι έλεγχοι. Η FAA είπε ότι «θα διεξαγάγει διεξοδική επανεξέταση» και η δημόσια ασφάλεια θα καθορίσει το χρονοδιάγραμμα για την επιστροφή του MAX σε λειτουργία.
Η Boeing τελείωσε το 2023 στη δεύτερη θέση πίσω από την αντίπαλη Airbus (AIR.PA) στις παραδόσεις αεροσκαφών για πέμπτη συνεχή χρονιά, αφού είδε περίπου το 50% του μεριδίου της στην αγορά να διαβρώνεται από την προηγούμενη κρίση, ανέφεραν πηγές. Τα πιο πρόσφατα προβλήματα θα μπορούσαν να ωθήσουν την FAA να υιοθετήσει πιο σκληρή γραμμή όσον αφορά την πιστοποίηση σχεδίων για άλλα μοντέλα, συμπεριλαμβανομένων των απαιτούμενων αλλαγών στο μικρότερο MAX 7. Η Boeing ζήτησε απαλλαγή για να επιτρέψει την πιστοποίηση πριν από τις αλλαγές στο σχεδιασμό που λένε οι αναλυτές είναι πολύ λιγότερο πιθανό τώρα.
Ο επικεφαλής της FAA Μάικ Γουίτακερ, ο οποίος ανέλαβε τη δουλειά τον Οκτώβριο, θα καταθέσει ενώπιον του Κογκρέσου τον επόμενο μήνα και ενδέχεται να αντιμετωπίσει ερωτήσεις σχετικά με την έγκριση των αεροπλάνων 737 MAX. Η ακρόαση βρισκόταν στο στάδιο των εργασιών πριν από το περιστατικό στην πτήση της Alaska Airlines.
Δείτε επίσης