Ιδιαίτερα δύσκολη ήταν η χρονιά που διανύουμε για την Aegean Airlines, αφού η πανδημία του κορονοϊού προκάλεσε βαρύ πλήγμα στην παγκόσμια ταξιδιωτική βιομηχανία. Το αποτέλεσμα ήταν μεγάλες εταιρίες να κλείσουν, κι άλλες να προχωρήσουν σε περικοπή χιλιάδων θέσεων εργασίας και μείωση των δρομολογίων τους. Η Aegean Airlines δηλώνει ότι τα 46 νέα αεροσκάφη θα ριχτούν στη μάχη του δύσκολου φετινού χειμώνα.
Τα αρνητικά οικονομικά δεδομένα
Τους εννέα πρώτους μήνες του 2020 η εταιρεία είχε απώλειες σε ρευστότητα (cash burn) ύψους 160 εκατ. ευρώ από τα οποία 65 εκατ. ευρώ αφορούν το δεύτερο τρίμηνο της χρονιάς. Όπως ανέφερε ο επικεφαλής της Aegean, κ. Βασιλάκης, η Aegean δεν αντιμετωπίζει βραχυπρόθεσμο πρόβλημα ρευστότητας, ενώ με στόχο την εξοικονόμηση δαπανών, η εταιρεία έχει αλλάξει την “αρχιτεκτονική” της συμφωνίας με την Airbus για την προμήθεια 42 νέων αεροσκαφών της οικογένειας Α320neo και Α321neo.
Συγκεκριμένα, έχει επιμηκύνει το χρονικό ορίζοντα παραλαβής των αεροσκαφών κατά δύο έτη, έως και το 2026 έναντι του 2024 αρχικά. Και μέχρι το 2022 ο συνολικός αριθμός των αεροπλάνων που θα παραλάβει διαμορφώνεται σε 15 έναντι 26 που προγραμματιζόταν αρχικά να παραληφθούν.
Ήδη η Aegean παρέλαβε τα πέντε από τα νέα αυτά αεροπλάνα σταδιακά από τα τέλη του 2019 έως και την εκπνοή του Ιουνίου. Η κίνηση αυτή επιτρέπει την εξοικονόμηση για το υπόλοιπο του 2020 και μέχρι το τέλος του 2021, ποσού 90 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί στις προκαταβολές που πλήρωνε η εταιρεία εάν παραλάμβανε τον αρχικό αριθμό των αεροσκαφών. Το ποσό αυτό εκτιμάται ότι αγγίζει τα 110 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου και του 2022.
Ευελιξία ως προς τη διαχείριση των δαπανών επιτρέπει στην Aegean και το γεγονός ότι σταδιακά από το φετινό Σεπτέμβριο έως και τον Ιανουάριο του 2022 εκπνέουν οι συμβάσεις μίσθωσης 26 αεροσκαφών jet/ Ceo. Η εταιρεία θα προχωρήσει είτε στην μη ανανέωση είτε στην ανανέωση των εν λόγω συμβάσεων, συναρτήσει των δεδομένων της αγοράς.
Η Aegean αριθμεί 64 αεροσκάφη (εκ των οποίων 52 jet και 12 turboprops/ ελικοφόρα) κι έχει επιστρέψει δύο αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 ceo, τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2020 στους εκμισθωτές τους. Ως προς την επιβατική κίνηση, το λιγότερο απαισιόδοξο σενάριο για το τέταρτο τρίμηνο προβλέπει την επίτευξη του 1/3 της επιβατικής κίνησης του αντίστοιχου διαστήματος του 2019, εάν κι εφόσον δεν επιβληθούν νέα αυστηρότερα περιοριστικά μέτρα.
Αισιοδοξία από Βασιλάκη
«Πήγαμε καλύτερα από άλλες ανταγωνίστριες χώρες. Κέρδισε σε αξιοπιστία ο ελληνικός τουρισμός» τόνισε ο κ. Βασιλάκης, ενώ οριοθέτησε ως κύριο στόχο την ενίσχυση της εικόνας της Ελλάδας ως ασφαλούς και αξιόπιστου τουριστικού προορισμού για το 2021. Συνεχίζοντας ανέφερε πως οι διαδικασίες που παραπέμπουν σε καραντίνα και συνθήκες lockdown είναι καταστροφικές, τονίζοντας ότι πρακτικές όπως τα γρήγορα διαγνωστικά τεστ μπορούν να δώσουν λύσεις για ασφαλή ταξίδια.
Ο κ. Βασιλάκης αναφέρει ότι με την αγορά των 46 νέων αεροσκαφών, η αεροπορική επιτυγχάνει να μειώσει, κατά 90 εκατ. ευρώ, το ποσό των προκαταβολών για τις νέες παραλαβές που είναι καταβλητέο την περίοδο μεταξύ πρώτου εξαμήνου 2020 και 2021.Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την αναμενόμενη λήξη συμφωνιών leasing για 26 αεροσκάφη jet από τον Σεπτέμβριο του 2020 έως και τον Ιανουάριο του 2021, προσδίδει μεγαλύτερη ευελιξία στην Aegean στην προσπάθεια εξοικονόμησης κεφαλαιουχικών δαπανών.
Aegean Airlines: πτώση της επιβατικής κίνησης κατά 92%
Η πανδημία του κορονοϊού προκάλεσε πρωτόγνωρες συνθήκες στον κλάδο των αερομεταφορών σε ολόκληρη την Ευρώπη Ευρώπη το δεύτερο τρίμηνο του έτους. Οι περιορισμοί στις μετακινήσεις που επιβλήθηκαν μεταξύ χωρών αλλά και στο εσωτερικό της χώρας οδήγησαν σε μεγάλη πτώση της επιβατικής κίνησης της Aegean Airlines.
Πτώση-ρεκόρ για την Aegean Airlines
Η AEGEAN ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα για το δεύτερο τρίμηνο του 2020. Ο συνολικός αριθμός των πτήσεων που πραγματοποιήθηκαν μειώθηκε κατά 82% στο δεύτερο τρίμηνο του 2020 (με μείωση 95% και 92% τον Απρίλιο και τον Μάιο αντίστοιχα), ενώ η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 92%.
Συγκεκριμένα, ο κύκλος εργασιών της εταιρείας κατά το δεύτερο τρίμηνο ανήλθε σε μόλις €40,4 εκατ., παρουσιάζοντας μείωση 88% συγκριτικά με το 2019, ήτοι μείωση κατά €307 εκ. Οι καθαρές ζημιές προ φόρων (εξαιρουμένων των έκτακτων αποτελεσμάτων) ανήλθαν σε €58,7 από κέρδη €31,5 εκ το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Διαβάστε και TUI: Η Ελλάδα ο πιο δημοφιλής προορισμός για το 2020
Με την επίδραση και του δεύτερου τριμήνου, το πρώτο εξάμηνο ο κύκλος εργασιών κατέγραψε μείωση 64% και ανήλθε σε €187,4 εκ., ενώ το συνολικό λειτουργικό αποτέλεσμα προ φόρων ανήλθε σε ζημιές 132,3 εκ. Το αποτέλεσμα της Εταιρείας επιβαρύνθηκε με επιπλέον έκτακτες ζημιές €68,5 εκ. από παράγωγα αντιστάθμισης κινδύνου, κυρίως ποσότητες καυσίμου, που λόγω του περιορισμένου έργου δεν προβλέπεται να χρησιμοποιηθούν. Συνολικά το καθαρό αποτέλεσμα για το πρώτο εξάμηνο, μετά από φόρους ανήλθε σε ζημιές ύψους €158,8 εκ., έναντι ζημιών ύψους €13 εκ. το αντίστοιχο εξάμηνο του 2019.
Τι αναφέρει ο Γερογιάννης
Ο κ. Δημήτρης Γερογιάννης, Διευθύνων Σύμβουλος της Aegean, ανέφερε σχετικά: «Οι τελευταίοι 7 μήνες είναι για όλους μας στην AEGEAN μια συνεχής μάχη για προσαρμογή, αντοχή και επιβίωση απέναντι στη δυσκολότερη συγκυρία στην ιστορία της παγκόσμιας αερομεταφοράς. Το δεύτερο τρίμηνο ήταν, λόγω περιορισμών στην μετακίνηση, πρακτικά χωρίς δραστηριότητα.
Οι προσπάθειές μας επικεντρώθηκαν στη διαχείριση του κόστους, αλλά και στη διαμόρφωση και εφαρμογή αυστηρών πρωτοκόλλων για την προστασία των επιβατών και των πληρωμάτων μας. Από τα τέλη Ιουνίου με την υποχώρηση του πρώτου κύματος και την μερική άρση των περιορισμών, κάναμε μεγάλη προσπάθεια για επαναδραστηριοποίηση καλύπτοντας 84 προορισμούς από Αθήνα και 52 από τις βάσεις της περιφέρειας, στηρίζοντας το τουριστικό προϊόν της χώρας μας. Όμως πολλές αγορές έμειναν μη προσβάσιμες, ενώ και η διάθεση για ταξίδια υπό το βάρος της πανδημίας και από τις ανοιχτές αγορές ήταν χαμηλή, ακόμη και για την Ελλάδα που κέρδισε μερίδιο από τους ανταγωνιστές της. […] Είναι προφανές, τόσο για τον κλάδο μας όσο και για την εταιρεία μας, ότι βρισκόμαστε μπροστά στον δυσκολότερο και λιγότερο προβλέψιμο χειμώνα της ιστορίας μας. Καθημερινή μας προσπάθεια είναι η καλύτερη δυνατή ανταπόκριση στις διαφοροποιημένες προτεραιότητες των επιβατών μας, η κατά το δυνατόν ενίσχυση των αντοχών μας, αλλά και η διαμόρφωση ευέλικτων εναλλακτικών για το δίκτυο και το προϊόν μας για το 2021.
Ευχαριστούμε όλο μας το προσωπικό για την προσπάθεια στην μεγάλη μάχη που δίνουμε μαζί και φυσικά τους επιβάτες μας που μας εμπιστεύονται καθημερινά σε αυτές τις ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες. Τέλος, σε αυτό το περιβάλλον οφείλω να τονίσω, όπως κάνουν άλλωστε και όλοι οι φορείς του κλάδου, την αναγκαιότητα όλες οι χώρες να συμφωνήσουν σε κοινές διαδικασίες όπως για παράδειγμα το αρνητικό test πριν την πτήση, που θα επιτρέψουν στη συντονισμένη αποκατάσταση της προσβασιμότητας και της διασύνδεσης μεταξύ των χωρών, αντικαθιστώντας τα μέτρα καραντίνας και κλεισίματος των συνόρων. Κάτι τέτοιο θα αποτελούσε σίγουρα προϋπόθεση για τη διασύνδεση μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τρίτων χωρών αλλά και ενδεχομένως για τη μετακίνηση εντός χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης εφόσον κριθεί απαραίτητο από την επιστημονική κοινότητα».
Πληροφορίες από capital.gr και liberal.gr
Διαβάστε επίσης στο travelstyle.gr: