Οταν βρίσκεται κανείς πάνω στην εξέδρα του Μουσείου Ρουρ στο ‘Εσσεν καταλαβαίνει ότι η ανακήρυξη της πόλης σε πράσινη πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2017 από την Επιτροπή Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Ενωσης δεν έγινε άδικα.
Ο επισκέπτης έχει πανοραμική θέα έως τις γειτονικές πόλεις, πέρα από τις παλιές βιομηχανικές εγκαταστάσεις και τις νέες οικιστικές ζώνες.
Ανάμεσα στις δύο περιοχές εκτείνεται ένα απέραντο φυσικό τοπίο.
Περισσότερο από το 54% της επιφάνειας του ‘Εσσεν δεν έχει οικοδομηθεί, η πόλη στην κοιλάδα του Ρουρ είναι η τρίτη πιο πράσινη της Γερμανίας.
Η πόλη του ‘Εσσεν στο κρατίδιο της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας δεν ήταν πάντα έτσι.
Στην εξέδρα που στέκεται ο επισκέπτης, βρισκόταν άλλοτε το “πλυντήριο του άνθρακα” του ορυχείου Τσολβεράιν -που ήταν το μεγαλύτερο εργοστάσιο παραγωγής άνθρακα στον κόσμο και που σήμερα περιλαμβάνεται στην παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά της UNESCO.
To άλλοτε ορυχείο Τσολβεράιν, φωτογραφία: zollverein.de
Το κτίριο χρησιμοποιείτο για να διαχωρίζεται ο άνθρακας που εξορυσσόταν από τις άχρηστες πέτρες.
Σε άλλα σημεία της πόλης, πύργοι εξόρυξης πολλών άλλων ορυχείων ήσαν σε πλήρη λειτουργία με τον καπνό να βγαίνει από πολλές καμινάδες.
Για μεγάλο χρονικό διάστημα, το ‘Εσσεν ήταν άρρηκτα συνδεδεμένο με τον άνθρακα και τον χάλυβα.
φωτογραφία: wikipedia
«Το ‘Εσσεν, πράσινη πρωτεύουσα της Ευρώπης, είναι ένα πολεοδομικό όραμα», δήλωσε η υπεύθυνη για το περιβάλλον της πόλης.
Δεν είναι μόνο το πράσινο αλλά και το γαλάζιο που έπαιξε σημαντικό ρόλο για τη διάκριση αυτή. “Παραδίδουμε τον ποταμό στον πληθυσμό”, εξηγεί η Σιμόνε Ρασκόμπ μιλώντας για τον ποταμό ‘Εμσερ. Με τη βιομηχανοποίηση, ο ‘Εμσερ έγινε ένας ποταμός λυμάτων– με συνέπεια κανείς να μην θέλει να πλησιάσει τις όχθες του.
Σήμερα, έναντι μερικών εκατομμυρίων ευρώ, ο ποταμός επέστρεψε σε φυσική κατάσταση και τα λύματα μεταφέρονται μέσω υπόγειων αγωγών. Όσον αφορά τον παρακείμενο ποταμό Ρουρ, που είναι η αρτηρία της περιοχής, η ποιότητα του νερού του θα επιτρέπει σύντομα την κολύμβηση.
Για να ανάδειξη του ‘Εσσεν σε πράσινη πρωτεύουσα της Ευρώπης -μετά τη Στοκχόλμη, το Αμβούργο, τη Βιτόρια/Γκαστέις, τη Νάντη, την Κοπεγχάγη, το Μπρίστολ και τη Λιουμπλιάνα- χρειάστηκαν βέβαια πολλά περισσότερα: παγκόσμιες στρατηγικές για την ποιότητα της ατμόσφαιρας, ενεργειακή απόδοση, καλή διαχείριση των αποβλήτων. Η κυκλοφορία είναι επίσης βασικό θέμα.
Γι αυτό, η Ρασκόμπ επικαλείται τις παλιές σιδηροδρομικές γραμμές που διαμορφώθηκαν σε ποδηλατόδρομους και πεζόδρομους –όπως για παράδειγμα το Radschnellweg Ruhr S 1 που θα διασχίζει μελλοντικά αρκετές πόλεις της περιοχής Ρουρ, διανύοντας περίπου 100 χλμ.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ