Όλο και περισσότερα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα στην Ευρώπη κάνουν την εμφάνισή τους, με πολλές υπηρεσίες να συνδέουν σύντομα τις πιο συναρπαστικές πόλεις της ηπείρου. Ένα από αυτά βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη και θα συνδέει δύο από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς της Ευρώπης: το Παρίσι και το Μιλάνο.
Μια εντυπωσιακή διαδρομή μεταξύ της γαλλικής πρωτεύουσας και της δεύτερης μεγαλύτερης πόλης της Ιταλίας βρίσκεται υπό κατασκευή και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2032. Είναι γνωστή ως η γραμμή υψηλής ταχύτητας Τορίνο-Λυών και θα συνδέει τα υπάρχοντα ιταλικά και γαλλικά δίκτυα.
Η διαδρομή θα περνά μέσα από τις Άλπεις μέσω της νέας σήραγγας Mon d’Ambin, μήκους 56,8 χιλιομέτρων (που πρόκειται να γίνει η μεγαλύτερη στον κόσμο), με στόχο τη βελτίωση της μεταφοράς εμπορευμάτων αλλά και επιβατών, κάνοντας τα ταξίδια πιο αποδοτικά.
Όταν ολοκληρωθεί, προβλέπεται πως η μεταφορά των εμπορευμάτων θα πραγματοποιείται μέσω του σιδηροδρόμου αντί του οδικού δικτύου, μειώνοντας έτσι τις εκπομπές CO2 και την τοπική ατμοσφαιρική ρύπανση. Επιπλέον, ο χρόνος ταξιδιού μεταξύ Μιλάνου και Παρισιού με τρένο θα μειωθεί από επτά ώρες σε μόλις τέσσερις, αυξάνοντας την ελκυστικότητα της αποφυγής των πτήσεων σε αυτήν τη διαδρομή.
Όλα αυτά τα πλεονεκτήματα, ωστόσο, δεν έρχονται χωρίς κόστος – το έργο εκτιμάται ότι θα κοστίσει το εκπληκτικό ποσό των 25 δισεκατομμυρίων ευρώ. Η ΕΕ χρηματοδοτεί περίπου το 40% του έργου αυτήν τη στιγμή, αλλά θα μπορούσε να αυξήσει τη συνεισφορά της στο 55%, καθώς και να βοηθήσει τη Γαλλία με το δικό της μερίδιο της εργασίας.
Όπως συμβαίνει με κάθε μεγάλο σιδηροδρομικό έργο τέτοιας κλίμακας, υπάρχουν και αντιδράσεις. Η γαλλική πόλη Chimilin, η οποία πρόκειται να χωριστεί στα δύο από το σιδηρόδρομο, αντιτίθεται στην ανάπτυξη του έργου από το 1992, υποστηρίζοντας ότι το έργο θα μπορούσε να οδηγήσει σε οικονομική αβεβαιότητα για την πόλη.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι παρόλο που οι ευρύτερες σήραγγες σημαίνουν ότι τα επιβατικά τρένα θα μπορούν να φτάσουν σε ταχύτητες περίπου 225 χλμ/ώρα, το έργο αυτό δεν πληροί τεχνικά τα κριτήρια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την “υψηλή ταχύτητα”, καθώς υπολείπεται περίπου 15 χλμ/ώρα. Παρόλα αυτά, το Παρίσι έως το Μιλάνο σε τέσσερις ώρες; Ακούγεται αρκετά γρήγορο για εμάς.
Δείτε επίσης