Παγκόσμιο σοκ προκάλεσε το πρωτοφανές δυστύχημα το βράδυ της Τρίτης (τοπική ώρα) στο αεροδρόμιο Haneda του Τόκιο, όταν ένα αεροσκάφος της Japan Airlines, την ώρα που εκτελούσε τη πτήση 517 από το Χοκάιντο, τυλίχτηκε στις φλόγες λίγο μετά την προσγείωση του.
Τα πλάνα που έχουν δει το φως της δημοσιότητας από το αεροδρόμιο Haneda είναι συγκλονιστικά, με τον πυκνό καπνό που βγαίνει από το αεροσκάφος να καλύπτει τα πάντα ενώ οι πυροσβέστες κατέβαλαν τεράστιες προσπάθειες να περιορίσουν την έκταση της φωτιάς.
Παρακολουθώντας τα πλάνα από τη σύγκρουση της Japan Airlines στο αεροδρόμιο Haneda του Τόκιο, φαίνεται θαύμα ότι κάποιος έχει βγει από μέσα αλώβητος. Ωστόσο, ενώ, τα πέντε από τα έξι μέλη του αεροσκάφους Dash 8 της Ιαπωνικής Ακτοφυλακής που χτύπησε κατά την προσγείωση έχασαν τη ζωή τους, και οι 379 επιβάτες και το πλήρωμα του Airbus A350 επέζησαν του δυστυχήματος.
Από τη σύγκρουση στο διάδρομο προσγείωσης με ένα αεροπλάνο της ιαπωνικής ακτοφυλακής σκοτώθηκαν οι 5 από τους 6 επιβαίνοντες του μικρού αεροσκάφους ενώ ως εκ θαύματος σώθηκαν όλοι οι επιβαίνοντες, 379 συνολικά. Και ενώ οι έρευνες για τα αίτια της σύγκρουσης του αεροπλάνου συνεχίζονται, ειδικοί λένε ότι η επιτυχημένη εκκένωση του αεροσκάφους της JAL οφείλεται σε έναν συνδυασμό παραγόντων, που έχουν να κάνουν με τους σύγχρονους κανονισμούς ασφαλείας, τη συσσωρευμένη εμπειρία χρόνων από άλλα δυστυχήματα, την αυστηρή κουλτούρα ασφάλειας της εταιρείας αλλά και την ψυχραιμία του πληρώματος.
Όπως δήλωσε στο CNN ο καθηγητής Ασφάλειας και Έρευνας Ατυχημάτων του βρετανικού Πανεπιστημίου Κράνφιλντ, Γκρέιαμ Μπρέιθγουεϊτ, ένα καταστροφικό αεροπορικό δυστύχημα πριν από σχεδόν 40 χρόνια βοήθησε την Japan Airlines να εξελιχθεί σε μια από τις ασφαλέστερες αεροπορικές εταιρείες του πλανήτη.
«Από αυτό που είδα στο βίντεο, εξεπλάγην και ανακουφίστηκα που όλοι βγήκαν έξω», λέει ο Graham Braithwaite , καθηγητής ασφάλειας και διερεύνησης ατυχημάτων στο Πανεπιστήμιο Cranfield του Ηνωμένου Βασιλείου.
«Είναι τόσο σοβαρό να αντέχει οποιοδήποτε αεροσκάφος. Αλλά γνωρίζοντας για αυτήν την αεροπορική εταιρεία και πόση προσπάθεια κατέβαλαν για την ασφάλεια και την εκπαίδευση του πληρώματος, το γεγονός ότι έκαναν τόσο καλή δουλειά δεν θα έπρεπε να εκπλήσσει».
Στην πραγματικότητα, ήταν ένα καταστροφικό δυστύχημα πριν από σχεδόν 40 χρόνια που βοήθησε να μετατραπεί η Japan Airlines σε μια τόσο ασφαλή αεροπορική εταιρεία, λέει.
Στις 12 Αυγούστου 1985, η πτήση 123 της JAL από το Τόκιο προς την Οσάκα συνετρίβη, σκοτώνοντας 520 από τους 524 ανθρώπους, μετά από μια ελαττωματική επισκευή της ουράς από τεχνικούς της Boeing – όχι της αεροπορικής εταιρείας – μετά από ένα προηγούμενο περιστατικό.
Μέχρι σήμερα, είναι το πιο θανατηφόρο δυστύχημα με ένα μόνο αεροσκάφος στην ιστορία της αεροπορίας.
«Σαφώς η επίδραση ήταν βαθιά στην αεροπορική εταιρεία», λέει ο Braithwaite. «Σε μια κουλτούρα όπως η Ιαπωνία, ανέλαβαν αυτή την ευθύνη ως ομάδα και ήθελαν να βεβαιωθούν ότι δεν θα ξανασυμβεί τίποτα τέτοιο.
«Έτσι, όταν τα πράγματα πάνε στραβά, το βλέπουν από την άποψη του πώς μπορούν να μάθουν. Όλα είναι μια ευκαιρία για βελτίωση».
Το 2005, συνειδητοποιώντας ότι πολλοί υπάλληλοι έρχονταν στην εταιρεία χωρίς να θυμούνται εκείνο το ατύχημα 20 χρόνια πριν, η JAL άνοιξε έναν χώρο στα εταιρικά κεντρικά γραφεία της, παρουσιάζοντας μέρη από τα συντρίμμια, καθώς και ιστορίες του πληρώματος και των επιβατών.
«Η αίσθηση ήταν ότι υπάρχουν άνθρωποι που έχουν ενταχθεί στην επιχείρησή μας που δεν ξέρουν πώς είναι να κάνεις λάθος. Όλοι πρέπει να καταλάβουν πόση προσπάθεια καταβάλλεται για την ασφάλεια», λέει ο Braithwaite.
Σχεδόν τέσσερις δεκαετίες μετά, το δυστύχημα εξακολουθεί να έχει βαθιά επίδραση στη νοοτροπία της εταιρείας, λέει.
«Έχουν μια πολύ αυστηρή κουλτούρα σχετικά με τις τυπικές διαδικασίες λειτουργίας και να κάνουν τα πάντα σωστά. Αυτός είναι ένας από τους λόγους σε αυτήν την περίπτωση, νομίζω ότι το πλήρωμα φαίνεται να έχει τόσο καλή απόδοση», λέει.
Αν και δεν είναι σαφές ποιος έφταιξε για τη συντριβή του αεροσκάφους, ο Μπρέιθγουέιτ λέει ότι η επιτυχής εκκένωση είναι «απολύτως» θετική για την Japan Airlines. «Αν θέλετε να δείτε έναν λόγο για τον οποίο πρέπει να πετάξετε μαζί τους, νομίζω ότι είναι αυτός», λέει.
Μόλις αυτή την εβδομάδα, η JAL συμπεριλήφθηκε μεταξύ των 25 ασφαλέστερων αεροπορικών εταιρειών στον κόσμο σε ετήσια λίστα από τον ιστότοπο Airlineratings.com .
Ο αρχισυντάκτης Geoffrey Thomas λέει: «Η Japan Airlines απολαμβάνει εξαιρετική ασφάλεια (ρεκόρ) από το 1985. Ωστόσο, αυτό το ατύχημα δεν ήταν λάθος της αεροπορικής εταιρείας και οφειλόταν σε ελαττωματική επισκευή που πραγματοποίησε η Boeing.
«Είναι κορυφαία ως αεροπορική εταιρεία επτά αστέρων από τον ιστότοπό μας και έχει περάσει όλους τους σημαντικούς ελέγχους ασφαλείας. Επίσης, η ρυθμιστική αρχή ασφάλειας των αεροπορικών εταιρειών της Ιαπωνίας αποδίδει καλύτερα στα οκτώ κριτήρια επίβλεψης από τον παγκόσμιο μέσο όρο για τη συμμόρφωση».
Προφανώς είναι πολύ νωρίς για να μάθουμε τι συνέβη στο Τόκιο και πώς και τα δύο αεροσκάφη βρέθηκαν στον διάδρομο ταυτόχρονα.
Ωστόσο, το μήνυμα από την αεροπορική βιομηχανία είναι το ίδιο: φαίνεται ότι ήταν οι γρήγορες αντιδράσεις του πληρώματος που έσωσαν εκατοντάδες ζωές. Μέσα σε δευτερόλεπτα από τη στιγμή που το αεροπλάνο ακινητοποιήθηκε, οι αγωγοί διαφυγής φουσκώθηκαν και όσοι επέβαιναν στο αεροπλάνο απομακρύνθηκαν γρήγορα, ακόμη και όταν η καμπίνα γέμισε καπνό.
«Είμαι εξαιρετικά εντυπωσιασμένος με τους πιλότους, το πλήρωμα και τους επιβάτες για κάτι που φαίνεται να ήταν μια εκκένωση υπό τις πιο ακραίες συνθήκες», είπε ένας πιλότος μιας μεγάλης ευρωπαϊκής αεροπορικής εταιρείας που θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του, καθώς δεν έχουν εξουσιοδότηση μιλούν για την αεροπορική τους εταιρεία.
Είμαστε σε καλό σημείο στην αεροπορία, πρόσθεσαν: «Η εύρωστη φύση των σύγχρονων αεροσκαφών και η εκπαίδευση των πιλότων για να χειρίζονται μη φυσιολογικές καταστάσεις έχει εξελιχθεί εδώ και δεκαετίες σε σημείο όπου έχουμε την ασφαλέστερη περίοδο στην αεροπορία από την αρχή της.
«Οι διαδικασίες έχουν βελτιωθεί καθώς τα αεροσκάφη έχουν μεγαλώσει, οπότε όλοι οι επιβάτες μπορούν να βγουν σε 90 δευτερόλεπτα. Οι αεροσυνοδοί σε ορισμένες αεροπορικές εταιρείες μπορούν επίσης τώρα να ξεκινήσουν μια εκκένωση εάν είναι ξεκάθαρα απαραίτητη, εξοικονομώντας σημαντικά δευτερόλεπτα μη περιμένοντας να την ξεκινήσει ο κυβερνήτης».
Κανόνες ασφαλείας «γραμμένοι με αίμα»
Όπως οι υπάλληλοι της JAL γνωρίζουν πολύ καλά, τα αρχεία ασφάλειας της σύγχρονης αεροπορίας είναι, λέει ο πιλότος, «γραμμένα στο αίμα άλλων ανθρώπων που δεν ήταν τόσο τυχεροί».
Τα ατυχήματα γίνονται μαθήματα, τα οποία «μοιράζονται σε όλη τη βιομηχανία, ώστε το πλήρωμα να μπορεί να είναι καλύτερο στη δουλειά του».
Το δυστύχημα του αεροσκάφους της JAL to 1985:
Με πληροφορίες από το CNN.travel.com
Δείτε επίσης
- Χάος στο Τόκιο: Το δυστύχημα με το φλεγόμενο αεροσκάφος της Japan Airlines – 5 νεκροί και δραματική διάσωση των 379 επιβατών
- Μπολόνια: Σε «υψηλό συναγερμό» ένα από τα πιο σημαντικά αξιοθέατα της πόλης λόγω φόβων κατάρρευσης
- Ιταλία: Είναι ασφαλές ένα ταξίδι στη Νάπολη; Οι Αρχές σχεδιάζουν πιθανές εκκενώσεις λόγω ηφαιστείου
- Τα (διάσημα) μέρη που δεν θα μπορείτε να επισκεφτείτε το 2024