Όχι άλλες ουρές στα σύνορα… Η Φινλανδία δοκιμάζει τα ψηφιακά διαβατήρια πρώτη στον κόσμο.
Ο Φινλανδικός Συνοριακός Έλεγχος λέει ότι τα Ψηφιακά Ταξιδιωτικά Διαπιστευτήρια είναι «εξίσου αξιόπιστα» με ένα φυσικό διαβατήριο.
Οι Φινλανδοί που πετούν από το Ελσίνκι στο Ηνωμένο Βασίλειο μπορούν τώρα να επιδεικνύουν μια ψηφιακή ταυτότητα στο τηλέφωνό τους αντί για το φυσικό τους διαβατήριο.
Οι ταξιδιώτες σε ορισμένες πτήσεις με τη Finnair θα μπορούν να περάσουν από τον έλεγχο των συνόρων χρησιμοποιώντας Ψηφιακά Ταξιδιωτικά Διαπιστευτήρια (DTC) αντί να περιμένουν στην ουρά για συνοριακό έλεγχο.
Ο Φινλανδικός Συνοριακός Έλεγχος λέει ότι είναι η πρώτη φορά που ένα ψηφιακό διαβατήριο θα γίνει αποδεκτό «σε πραγματικό περιβάλλον συνοριακού ελέγχου, σύμφωνα με πληροφορίες για πρώτη φορά στον κόσμο». Ισχυρίζονται ότι θα κάνει την εμπειρία «γρηγορότερη και πιο ομαλή από το συνηθισμένο».
Η χώρα ξεκίνησε την πρωτοποριακή δοκιμή σε συνεργασία με τη Finnair, τη φινλανδική αστυνομία και τον φορέα εκμετάλλευσης αεροδρομίων Finavia, αλλά θα μπορούσε να είναι ένα σημάδι για τα πράγματα που θα ακολουθήσουν στην ΕΕ.
Πώς λειτουργούν τα ψηφιακά διαβατήρια;
Το πιλοτικό έργο DTC άνοιξε στους Φινλανδούς επιβάτες σε πτήσεις της Finnair προς Λονδίνο, Εδιμβούργο ή Μάντσεστερ στις 28 Αυγούστου. Διατίθεται μόνο σε Φινλανδούς πολίτες.
Οι ταξιδιώτες που ενδιαφέρονται να το κάνουν εθελοντικά πρέπει πρώτα να κατεβάσουν την εφαρμογή ψηφιακού ταξιδιωτικού εγγράφου FIN DTC Pilot στο smartphone τους από το Google Play Store ή το Apple App Store. Για να το χρησιμοποιήσουν, θα πρέπει να έχουν ενεργοποιήσει κάποια μορφή μεθόδου κλειδώματος οθόνης τηλεφώνου – αριθμός PIN, δακτυλικό αποτύπωμα ή αναγνωριστικό προσώπου – πριν εγκαταστήσουν την εφαρμογή.
Στη συνέχεια, θα πρέπει να εγγραφούν στην αστυνομία στις υπηρεσίες αδειών του Κεντρικού Αστυνομικού Σταθμού της Vantaa. Αυτό απαιτεί να κλείσουν ένα ραντεβού και να πάρουν μαζί ένα έγκυρο φυσικό διαβατήριο για να δημιουργήσουν την ψηφιακή έκδοση. Κατά την εγγραφή, θα υπογράψουν ένα έντυπο συγκατάθεσης και θα ληφθεί μια φωτογραφία του προσώπου για να χρησιμοποιηθεί για την αντίστοιχη αναγνώριση.
Χρειάζεται να εγγραφεί μόνο μία φορά στην αστυνομία και μετά από αυτό, μπορεί να χρησιμοποιεί το DTC στο αεροδρόμιο του Ελσίνκι όταν ταξιδεύει στο Ηνωμένο Βασίλειο και επιστρέφει στο αεροδρόμιο του Ελσίνκι με απευθείας πτήσεις της Finnair μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2024, όταν λήγει η δοκιμή.
Κάθε φορά που ταξιδεύει, θα πρέπει να στέλνει τα δεδομένα μέσω της εφαρμογής στη Φινλανδική Συνοριοφυλακή 36 έως 4 ώρες πριν από την πτήση.
Πώς λειτουργεί ένα ψηφιακό διαβατήριο στο αεροδρόμιο;
Η Φινλανδική Συνοριακή Φρουρά ισχυρίζεται ότι το DTC είναι «μια ψηφιακή έκδοση ενός φυσικού διαβατηρίου και είναι εξίσου αξιόπιστο» προσθέτοντας ότι «επιτρέπει την ομαλή και γρήγορη διέλευση των συνόρων χωρίς να θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια».
Αλλά τι ακριβώς σημαίνει αυτό για τους ταξιδιώτες όταν φτάνουν στο αεροδρόμιο;
Όταν οι Φινλανδοί επιβάτες αναχωρούν για το Ηνωμένο Βασίλειο από το αεροδρόμιο του Ελσίνκι, υπάρχουν επί του παρόντος δημιουργημένες ειδικές γραμμές για εθελοντές που δοκιμάζουν την υπηρεσία.
Ένας συνοριοφύλακας θα συγκρίνει τη φωτογραφία του επιβάτη με τη φωτογραφία DTC που τράβηξε κατά την εγγραφή του στην αστυνομία. Αφού τοποθετήσει το διαβατήριό σε ξεχωριστή συσκευή ανάγνωσης, θα πρέπει να κοιτάξει σε μια κάμερα. Μόλις εκκαθαριστεί, θα περάσει από τον έλεγχο των συνόρων.
Ωστόσο, το πιλοτικό πρόγραμμα είναι μόνο στο Ελσίνκι και θα πρέπει ο ταξιδιώτης έπειτα να ακολουθήσει τις οδηγίες των τοπικών αρχών στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Θα μπορούσαν να εισαχθούν ψηφιακά διαβατήρια σε ολόκληρη την ΕΕ;
Η δοκιμή ψηφιακών διαβατηρίων της Φινλανδίας αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου πιλοτικού προγράμματος της ΕΕ, καθώς το μπλοκ προσπαθεί να βελτιώσει την ταξιδιωτική τεχνολογία.
Πέρυσι, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσέγγισε ποιες χώρες θα ήταν πρόθυμες να συμμετάσχουν στη δοκιμή των ψηφιακών εγγράφων.
Η Κροατία προσφέρθηκε επίσης εθελοντικά και ελπίζει να εκτελέσει το δικό της πιλοτικό έργο στο αεροδρόμιο του Ζάγκρεμπ αργότερα φέτος.
Μόλις συλλεχθούν πληροφορίες από αυτά τα πιλοτικά συστήματα, η Επιτροπή θα χρησιμοποιήσει τις πληροφορίες που συγκεντρώθηκαν ως μέρος μιας πρότασης για την κυκλοφορία ψηφιακών διαβατηρίων στην υπόλοιπη ΕΕ κάποια στιγμή στο μέλλον.
Δείτε επίσης