Μετά από 21 χρόνια ως υπάλληλος εξυπηρέτησης στην Air France, ο Karim Djeffal εγκατέλειψε τη δουλειά του κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19 για να ξεκινήσει τη δική του συμβουλευτική εταιρεία εργασιακής καθοδήγησης.
“Αν αυτό δεν πετύχει, δεν πρόκειται να επιστρέψω στον τομέα των αερομεταφορών”, λέει ευθέως ο 41χρονος. “Ορισμένες βάρδιες άρχιζαν στις 4 το πρωί και άλλες τελείωναν τα μεσάνυχτα. Ήταν εξαντλητικό”.
Ο Djeffal δίνει μια εικόνα από το τι αντιμετωπίζουν τα αεροδρόμια και οι αεροπορικές εταιρείες σε όλη την Ευρώπη, καθώς τρέχουν να προσλάβουν χιλιάδες άτομα για να αντιμετωπίσουν την αναζωπύρωση της ζήτησης καθώς πολλοί άνθρωποι προσπαθούν να αναπληρώσουν τις διακοπές που χάθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όπως αναφέρει το Reuters.
Αεροδρόμια στη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ισπανία και την Ολλανδία έχουν δοκιμάσει να προσφέρουν προνόμια, όπως αυξήσεις μισθών και μπόνους για τους εργαζόμενους που συστήνουν έναν φίλο. Η ευρωπαϊκή αεροπορία στο σύνολό της έχει χάσει 600.000 θέσεις εργασίας από την έναρξη της πανδημίας.
Ωστόσο, οι προσλήψεις δεν μπορούν να έρθουν αρκετά γρήγορα για να εξαλειφθεί ο κίνδυνος ακυρωμένων πτήσεων και μακρών αναμονών για τους ταξιδιώτες ακόμη και μετά την καλοκαιρινή εποχή αιχμής, λένε αναλυτές και στελέχη του κλάδου.
Το καλοκαίρι αυτό, κατά το οποίο τα αεροπορικά ταξίδια υποτίθεται ότι θα επέστρεφαν στην κανονικότητα μετά από ένα διετές κενό πανδημίας κινδυνεύει να γίνει το καλοκαίρι κατά το οποίο το μοντέλο των αεροπορικών ταξιδιών υψηλού όγκου και χαμηλού κόστους θα καταρρεύσει, τουλάχιστον στην αγορά της Ευρώπης, τονίζει το Reuters.
Οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού και οι απεργίες έχουν ήδη προκαλέσει διαταραχές στο Λονδίνο, το Άμστερνταμ, το Παρίσι, τη Ρώμη και τη Φρανκφούρτη αυτή την άνοιξη.
Αεροπορικές εταιρείες, όπως ο γίγαντας πτήσεων χαμηλού κόστους easyJet, ακυρώνουν εκατοντάδες καλοκαιρινές πτήσεις, ενώ νέες απεργίες ετοιμάζονται στο Βέλγιο, την Ισπανία, τη Γαλλία και τη Σκανδιναβία.
Χάος στον τομέα των αερομεταφορών
Καθώς οι ηγέτες του κλάδου κατευθύνονται σε σύνοδο κορυφής στο Κατάρ αυτή την εβδομάδα, ένα σημαντικό θέμα θα είναι ποιος φέρει την ευθύνη για το χάος μεταξύ αεροπορικών εταιρειών, αεροδρομίων και κυβερνήσεων.
“Υπάρχει πολλή λάσπη, αλλά κάθε πλευρά φταίει που δεν αντιμετώπισε την αναζωπύρωση της ζήτησης”, δήλωσε ο James Halstead, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Aviation Strategy.
Η αεροπορική βιομηχανία λέει ότι έχει χάσει 2,3 εκατομμύρια θέσεις εργασίας παγκοσμίως κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με την επίγεια εξυπηρέτηση και την ασφάλεια να έχουν πληγεί περισσότερο, σύμφωνα με την Air Transport Action Group που εκπροσωπεί τον κλάδο.
“Έχουν σαφώς εναλλακτικές λύσεις τώρα και μπορούν να αλλάξουν δουλειά”, δήλωσε ο ανώτερος οικονομολόγος της ING Rico Luman. Αν και αναμένει ότι η ταξιδιωτική πίεση θα μειωθεί μετά το καλοκαίρι, λέει ότι οι ελλείψεις μπορεί να παραμείνουν, καθώς οι μεγαλύτεροι σε ηλικία εργαζόμενοι μένουν μακριά και υπάρχουν λιγότεροι νεότεροι εργαζόμενοι πρόθυμοι να τους αντικαταστήσουν.
“Ακόμη και αν υπάρξει ύφεση, η αγορά εργασίας θα παραμείνει σφιχτή τουλάχιστον φέτος”, δήλωσε.
Ένας σημαντικός παράγοντας που επιβραδύνει τις προσλήψεις είναι ο χρόνος που χρειάζονται οι νέοι εργαζόμενοι για να λάβουν άδεια ασφαλείας, στη Γαλλία έως και πέντε μήνες για τις πιο ευαίσθητες θέσεις εργασίας, σύμφωνα με το συνδικάτο CFDT.
Η Marie Marivel, 56 ετών, εργάζεται ως υπάλληλος ασφαλείας που ελέγχει τις αποσκευές στο CDG για περίπου 2.100 ευρώ το μήνα. Λέει ότι οι ελλείψεις έχουν οδηγήσει σε υπερκόπωση του προσωπικού. Οι εγκλωβισμένοι επιβάτες έχουν γίνει επιθετικοί. Το ηθικό είναι χαμηλό.
“Έχουμε νέους ανθρώπους που έρχονται και φεύγουν ξανά μετά από μια μέρα”, λέει. “Μας λένε ότι κερδίζουμε μισθούς ταμιών για μια δουλειά με τόση ευθύνη”.
Μετά από μεγάλη αναστάτωση τον Μάιο, η κατάσταση στη Γαλλία σταθεροποιείται, δήλωσε η Anne Rigail, διευθύνουσα σύμβουλος του γαλλικού βραχίονα της Air France-KLM.
Ακόμα κι έτσι, τα αεροδρόμια Charles de Gaulle και Orly του Παρισιού, όπου ένα συνδικάτο έχει προκηρύξει απεργία στις 2 Ιουλίου, εξακολουθούν να χρειάζονται να καλύψουν συνολικά 4.000 κενές θέσεις εργασίας, σύμφωνα με τον αερομεταφορέα.
Και στην Ολλανδία, όπου η ανεργία είναι πολύ χαμηλότερη στο 3,3%, οι κενές θέσεις εργασίας που δεν έχουν καλυφθεί είναι σε επίπεδα ρεκόρ και στον κόμβο Schiphol της KLM έχουν ακυρωθεί εκατοντάδες πτήσεις και έχουν δημιουργηθεί μεγάλες ουρές.
Η Schiphol έδωσε τώρα ένα καλοκαιρινό μπόνους 5,25 ευρώ την ώρα σε 15.000 εργαζόμενους στην ασφάλεια, τη διαχείριση αποσκευών, τη μεταφορά και την καθαριότητα – μια αύξηση 50% για όσους αμείβονται με τον κατώτατο μισθό.
“Αυτό είναι φυσικά τεράστιο, αλλά δεν είναι ακόμα αρκετό”, δήλωσε ο Joost van Doesburg του συνδικάτου FNV. “Ας είμαστε ειλικρινείς, οι τελευταίες έξι εβδομάδες δεν ήταν πραγματικά διαφήμιση για να έρθει κανείς να εργαστεί στο αεροδρόμιο”.
Το Σίπχολ και το Γκάτγουικ του Λονδίνου παρουσίασαν την περασμένη εβδομάδα σχέδια για περιορισμό της χωρητικότητας κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, αναγκάζοντας σε περισσότερες ακυρώσεις, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες, τα αεροδρόμια και οι πολιτικοί διαφωνούν με την κρίση.
Πηγή: https://indicator.gr/
Δείτε επίσης