Όταν η ρυμοτομία μιας πόλης είναι τόσο δυσλειτουργική, ώστε να εμποδίζεται η μετακίνηση των κατοίκων, ή να μην μπορεί κανείς εύκολα να προσανατολιστεί, τότε σίγουρα δεν μιλάμε για μια ιδιαίτερα ελκυστική περίπτωση προορισμού.
1. Jakarta
Ινδονησία
Όταν η πρωτεύουσα της χώρας σας έχει χαρακτηριστεί ως η χειρότερη πόλη της χώρας, τότε υπάρχει πρόβλημα. Οι δυσλειτουργικές υποδομές μεταφορών στην Τζακάρτα επιδεινώνονται από τον διαρκώς αυξανόμενο αριθμό αυτοκινήτων. Το αποτέλεσμα? Οι κάτοικοι της Τζακάρτα να ξοδεύουν 400 ώρες το χρόνο στην κυκλοφορία, με το μέσο χρόνο μετακίνησης να διαρκεί 2 ώρες!
2. Dubai
Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
Το Ντουμπάι είναι συνώνυμο της εξωφρενικής υπερβολής σε όλα τα επίπεδα, μιας και διαθέτει το ψηλότερο κτήριο του κόσμου, και μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες στον κόσμο. Ωστόσο, όσον αφορά το σχεδιασμό του, πρόκειται για ένα σύμπλεγμα από ουρανοξύστες και συγκροτήματα κατοικιών που δεν δίνουν καμία αίσθηση συνοχής στην πόλη. Είναι σχεδόν αδύνατο να περπατήσει οπουδήποτε, δεδομένου ότι ολόκληρη η διάταξη συνδέεται με δρόμους και αρτηρίες μαζικής κυκλοφορίας. Η πόλη δεν έχει κοινόχρηστους δημόσιους χώρους, για βόλτα και αναψυχή, οδηγώντας τους κατοίκους της σε επικοινωνιακά κενά.
3. Atlanta, GA
Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής
Η Ατλάντα των Ηνωμένων Πολιτειών υποφέρει από μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα, που οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στη μαζική αστική εξάπλωση, τη δεκαετία του ’80 και του ’90. Δυστυχώς, η πολυπόθητη επέκταση του μετρό εμποδίζεται διαρκώς από ειδικά συμφέροντα.
4. Naypyidaw
Μιανμάρ
Η Ρανγκούν ήταν η πρωτεύουσα της Μιανμάρ (Βιρμανία ή, αν είστε δυσάρεστο), έως ότου η κυβέρνηση της χώρας αποφάσισε, το 2005, την αλλαγή του τοπίου, και κήρυξε επίσημα την ύπαρξη μιας κενής έκτασης, 200 μίλια προς τα βόρεια. Μια δεκαετία μετά, η Naypyidaw, με εθνικές οδούς, και ευρεία πρόσβαση σε Wi-Fi, είναι στην πραγματικότητα μια πόλη – φάντασμα, καθώς κανείς δεν ζει εδώ πέρα από τους κυβερνητικούς αξιωματούχους.
5. São Paulo
Βραζιλία
Άλλο ένα θύμα του ανομοιογενούς σχεδιασμού, το Σάο Πάολο αναπτύχθηκε τμηματικά, κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα, ακολουθώντας τη μετάβαση από ένα μικρό, και συγκεντρωμένο αστικό περιβάλλον σε μια μητρόπολη, με τους πλούσιους να μένουν στο κέντρο και τους φτωχούς στην περιφέρεια. Το πιο δυσάρεστο είναι ότι για να μετακινούνται πιο εύκολα οι πολυάριθμοι εργαζόμενοι, μια από τις πιο ζωντανές γειτονιές της έγινε εθνική οδός.
6. Boston, MA
Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής
Η Beantown είναι μια όμορφη πόλη της Αμερικής, αλλά τόσο δύσκολη στην περιήγησή της, εξαιτίας της δαιδαλώδους διάταξης των δρόμων της. Αν και λέγεται ότι οι δρόμοι πρωτοχτίστηκαν πάνω σε μονοπάτια αγελάδων, η αλήθεια είναι ότι πολύ απλά δεν υπήρχε καν πραγματικό πολεοδομικό σχέδιο.
7. Brasilia
Βραζιλία
Ενώ το Σάο Πάολο πάσχει από έλλειψη σχεδιασμού, η πρωτεύουσα της Βραζιλίας “κατηγορείται” για υπερβολικό σχεδιασμό. Το πνευματικό τέκνο των διάσημων Βραζιλιάνων αρχιτεκτόνων Oscar Niemeyer και Λούσιο Κόστα, δημιουργήθηκε από ένα ολιστικό σχέδιο πίσω στη δεκαετία του 1950, εμπνευσμένο από το ρεύμα του μοντερνισμού. Ωστόσο, η πόλη έμοιαζε πιο ελκυστική και λειτουργική μόνο “στα χαρτιά” και όχι στην πράξη. Οι κάτοικοι της πόλης είναι αυτή που την κάνουν να φαίνεται πιο όμορφη.
8. Missoula, MT
Είναι ενδεικτικό ότι μόνο ένα τμήμα της πόλης είναι “καθαρό” χωρίς να ακολουθεί τη δαιδαλώδη ρυμοτομία που χαρακτηρίζει το μεγαλύτερο τμήμα της πόλης. Πολύ παλιά, δύο δικηγόροι ήθελαν να δημιουργήσουν μια νέα πόλη με το όνομα South Missoula, αλλά το σχέδιό τους δεν χρηματοδοτήθηκε.
9. Dhaka
Μπαγκλαντές
Η πόλη Ντάκα υποφέρει από αστικές δυσλειτουργίες κάθε είδους, μιας και οι υποδομές των μεταφορών είναι σχεδόν ανύπαρκτες. Το απορτέλεσμα είναι μόνο 60 από τις 650 μεγάλες διασταυρώσεις της πόλης να έχουν φανάρια, πολλά από τα οποία δεν λειτουργούν και 100%!