Είναι αλήθεια, ότι έχω γράψει δεκάδες φορές, για ταξίδια με αεροπλάνο, για διαμονή σε ξενοδοχεία, για τρένα, για λεωφορεία, αλλά… ποτέ δεν έχω ασχοληθεί με τα πλοία. Πιστεύω, ότι είναι πολλά πράγματα, που δεν γνωρίζουμε και που αν σας τα πω, θα διευκολύνω κατά πολύ τη ζωή σας και φυσικά την τσέπη σας.
Λοιπόν, ξεκινάω ανάποδα. Πάμε πρώτα στις υποχρεώσεις που έχετε ως ταξιδιώτες, όταν ταξιδεύετε με το πλοίο της γραμμής.
• Πρέπει να βρίσκεστε στο πλοίο μισή ώρα πριν τον απόπλου και μία ώρα εάν ταξιδεύετε με όχημα.
• Αν κουβαλάτε ένα μπαούλο αποσκευές, πρέπει υποχρεωτικά να τις παραδώσετε για φύλαξη κι όχι να τις απλώνετε στους διαδρόμους του πλοίου.
• Δεν είστε στο σπίτι σας, άρα κάθεστε στο σαλόνι μαζί με άλλους επιβάτες, που αυτό σημαίνει ότι σεβόμαστε την ησυχία τους και φροντίζουμε για την καθαριότητα. Το ότι έφαγαν τα παιδιά σας από δύο μπέργκερς, δεν σημαίνει ότι θα αφήσετε τους δίσκους «χύμα» στο τραπεζάκι σας.
• Στο πλοίο πιάνουμε μία θέση και δεν απλώνουμε τα πράγματά μας σε άλλους δύο καναπέδες, για να «ξεραθούμε» μετά από δύο ώρες, αφού θα έχουμε καταβροχθίσει το μισό κυλικείο.
• Δεν κάνουμε βόλτα στο χώρο των οχημάτων.
Αυτά είναι όσα πρέπει να κάνουμε σαν επιβάτες, όσον αφορά στις υποχρεώσεις μας. Πάμε τώρα στα δικαιώματά μας.
Τι συμβαίνει όταν θέλουμε να ακυρώσουμε το εισιτήριό μας:
• Μας επιστρέφουν τον μισό ναύλο, το ΦΠΑ και όλες τις κρατήσεις υπέρ τρίτων, αν ακυρώσουμε 12 ώρες πριν φύγει το πλοίο.
• Μας επιστρέφουν το 75% του ναύλου και όλους τους φόρους και τις κρατήσεις, αν ακυρώσουμε 7 ημέρες πριν τον απόπλου.
• Αν ακυρώσουμε 14 ημέρες πριν, μας επιστρέφουν τα πάντα, δηλαδή όλο το ποσό.
Τώρα, τι συμβαίνει, εάν για παράδειγμα στο εισιτήριό μας δικαιούμαστε καμπίνα, αφού την έχουμε πληρώσει, ή αν έχουμε κλείσει-αντί για οικονομική-first class θέση και πάμε να μπούμε στο σαλόνι και μας λένε ότι είναι γεμάτο;
• Μπορούμε να ακυρώσουμε το εισιτήριό μας, να μας επιστραφεί όλος ο ναύλος και να μας δοθεί αποζημίωση ίση με το διπλάσιο του ναύλου.
• Αν τελικά ταξιδέψουμε σε θέση κατώτερη από αυτή που πληρώσαμε παίρνουμε αποζημίωση το διπλάσιο της διαφοράς των δύο ναύλων.
Επίσης, τα άτομα με αναπηρία άνω του 80% δικαιούνται έκπτωση 50% επί του ναύλου. Αυτό μπορεί να το γνωρίζατε, αυτό που δεν ξέρετε όμως είναι ότι η ίδια έκπτωση χορηγείται και σε αυτόν που συνοδεύει τον ανάπηρο ή το αναπηρικό όχημα.
Ποιος ευθύνεται, αν παραδώσουμε τις αποσκευές μας προς φύλαξη και καταστραφούν; Αν έχουμε πάρει τη σχετική απόδειξη, μόνο τότε διεκδικούμε αποζημίωση, σε περίπτωση φθοράς ή απώλειας των αποσκευών μας.
Τώρα, τι θα συμβεί και ποια είναι τα δικαιώματά μας, αν το πλοίο καθυστερήσει, αν δεν αποπλεύσει από υπαιτιότητα του μεταφορέα, δηλαδή πάθει βλάβη ή ζημιά; Αν η καθυστέρηση είναι πάνω από 90 λεπτά μπορούμε:
• Ή να ακυρώσουμε το εισιτήριό μας και να μας επιστραφεί όλο το αντίτιμο ή να μείνουμε στο πλοίο και να ταξιδέψουμε είτε με το ίδιο πλοίο, είτε με άλλο, με έξοδα και μέριμνα του μεταφορέα. Δικαιούμαστε επίσης, τοστ ή κρουασάν και αναψυκτικά.
• Εάν τώρα, το πλοίο καθυστερήσει πάνω από 4 ώρες, εδώ θα γελάσουμε, διότι ποτέ μα ποτέ δεν ικανοποιούνται τα δικαιώματά μας, στο 90% των περιπτώσεων καθυστέρησης πάνω από 4 ώρες. Προσέξτε, ο μεταφορέας πρέπει να μας παράσχει γεύμα και κατάλυμα στο πλοίο, αν είναι δεμένο στο λιμάνι ή σε ξενοδοχείο. Και όχι μόνο αυτό, πρέπει να μας πάνε στο ξενοδοχείο, να μας φέρουν πίσω στο πλοίο, όταν είναι να ταξιδέψουμε και θα πρέπει να μας ενημερώνουν κιόλας, ανά πάσα στιγμή, για το πλάνο του ταξιδιού.
• Εάν για παράδειγμα, περάσουν 24 ώρες από τον απόπλου και δεν έχουμε αναχωρήσει για τον προορισμό μας, διαμένοντας π.χ. στο ξενοδοχείο, τι δικαιούμαστε; Δικαιούμαστε, να μας αποζημιώσουν το διπλάσιο του ναύλου που έχουμε πληρώσει και επιστροφή του ναύλου για το όχημά μας, εάν έχουμε αυτοκίνητο.
Επειδή όμως συμβαίνουν και πράγματα, που δεν μπορούμε να τα ελέγξουμε, όπως οι καιρικές συνθήκες, τι θα συμβεί αν απαγορευτεί ο απόπλους, λόγω καιρού;
• Εκεί, τα πράγματα είναι απλά, είτε μένουμε στο πλοίο, μέχρι οι καιρικές συνθήκες να επιτρέψουν τον απόπλου, είτε ακυρώνουμε το ταξίδι μας και μας επιστρέφεται ο ναύλος, ή απλά αλλάζουμε την ημερομηνία ταξιδιού.
Περισσότερα, θα βρείτε στο travelstyle.gr, αλλά και στο Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών. Και να θυμάστε πάντα… ο ενημερωμένος ταξιδιώτης είναι ο σωστός ταξιδιώτης!
Για περισσότερα άρθρα μπείτε στο blog μου στο Travelstyle.gr εδώ https://www.travelstyle.gr/