Το τελευταίο διάστηµα µε έχει απασχολήσει πάρα πολύ ο ρόλος του TripAdvisor στο κοµµάτι των σχολίων και της κριτικής που ασκείται σε ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και εστιατόρια.
Η πικρή αλήθεια είναι ότι η επιρροή που πλέον έχουν οι µηχανές αξιολόγησης στο µυαλό του ταξιδιώτη ως προς την τελική επιλογή για το κατάλυµα και το εστιατόριο είναι συγκλονιστική… «Δεν πάω στο τάδε εστιατόριο γιατί λέει το TripAdvisor ότι είναι µάπα!».
Έχει δηµιουργηθεί µια ολόκληρη βιοµηχανία σχολίων, θετικών και αρνητικών, για επιχειρήσεις ξενοδοχειακού ενδιαφέροντος, και όχι µόνο. Το TripAdvisor κατά την προσωπική µου γνώµη µπορεί να αναδείξει µια εταιρεία µε εντυπωσιακό τρόπο και ταυτόχρονα να καταστρέψει µια άλλη µε τον ίδιο τρόπο.
Το θέµα είναι κατά πόσο αυτά τα σχόλια που µπορούν να «θάψουν» ή να στείλουν… στο Διάστηµα µια επιχείρηση είναι σωστά, αµερόληπτα και γραµµένα µε καλή πίστη. Απάντηση: Δεν µπορούµε να το ξέρουµε! Εµένα προσωπικά µου έχει τύχει να διαβάσω για φοβερό beach bar στην Τήνο, µε υπέροχο φαγητό και τροµερές ξαπλώστρες και µε βαθµολογία σχολίων 9,5 και όταν το επισκέφτηκα έπεσα από τα σύννεφα. ΤΡΑΓΙΚΟ! Από την άλλη πήγα, πάλι στην Τήνο, σε beach bar καταπληκτικό που στη βαθµολογία σχολίων του TripAdvisor ήταν στο 8 και µε σαφώς λιγότερα σχόλια από το άλλο που ήταν στο 9,5.
Είναι βέβαιο ότι το TripAdvisor είναι µια µηχανή αναζήτησης που εγώ πλέον τη λέω «µηχανή πλύσης εγκεφάλων»! Κατευθύνει τον κόσµο µε απόλυτο τρόπο και µε βάση τα σχόλια των ανθρώπων που δήθεν έχουν επισκεφτεί τα συγκεκριµένα ξενοδοχεία και επιχειρήσεις. Αυτός ο τρόπος µε τον οποίο µια επιχείρηση µπορεί να χαντακωθεί ή να αναδειχθεί είναι για µένα απόλυτος έως και φασιστικός! Κινδυνεύουµε να εξαρτιόµαστε για το πού θα φάµε και πού θα κοιµηθούµε από µια µηχανή αναζήτησης που ένας Θεός ξέρει ποιος γράφει τα σχόλια.
Προσέξτε, δεν αµφισβητώ ότι κάποια σχόλια, ίσως τα περισσότερα, είναι αληθινά. Όµως ένα τεράστιο ποσοστό από αυτά που γράφονται είναι ψεύτικα. Κυρίως αυτό γίνεται από ανταγωνιστές άλλων επιχειρήσεων που θέλουν να αναδείξουν τη δική τους και να θάψουν του διπλανού τους και επίσης το πράγµα γίνεται και επαγγελµατικό καθώς ξεφυτρώνουν επιχειρήσεις σαν τα µανιτάρια που υπόσχονται θετικά σχόλια από το TripAdvisor. Προσέξτε, πληρώνονται ανά σχόλιο. Αυτό για µένα απλά σηµαίνει ότι αν είσαι επιχειρηµατίας και ρισκάρεις την περιουσία σου µπορεί να καταστραφείς εξαιτίας κακόβουλων σχολίων, άδικων και ψεύτικων στο TripAdvisor.
Και τώρα δώστε βάση. Αυτό συµβαίνει επειδή εκεί µπορεί να γράφει όποιος, όποτε και µε όποιο όνοµα θέλει. Τόσο απλά, τόσο εύκολα. Για παράδειγµα, δεν είναι σαν το Booking που πρέπει να έχεις πάει, να έχεις κλείσει το ξενοδοχείο από αυτό και µετά σου στέλνει τη φόρµα το ίδιο το Booking για να γράψεις την κριτική σου. «Άλλο γυναικολόγος, άλλο µηχανολόγος!», λοιπόν.
Δυστυχώς στο TripAdvisor αν δεν προσέξουν κινδυνεύουν να χαρακτηριστούν ως προβοκάτορες. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσµα µόλις ξυπνήσει ο κόσµος, και ειδικά οι «καµένοι» επιχειρηµατίες από τα σχόλιά του, να διεκδικούν αποζηµιώσεις εκατοµµυρίων ευρώ.
Αυτό είναι το ένα κοµµάτι. Το άλλο, που είναι και δική µου πρόταση, έχει ως εξής: Εσείς ως ταξιδιώτες πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί στα σχόλια που διαβάζετε. Με βάση την εµπειρία σας, µάθετε να αξιολογείτε πότε αυτά είναι κατευθυνόµενα και ψεύτικα και πότε όχι. Και προσπαθήστε να µην επηρεάζεται τόσο εύκολα η τελική επιλογή σας από κριτικές µηχανών αναζήτησης. Να έχετε περισσότερη εµπιστοσύνη στα µάτια σας, στην οξυδέρκεια και στην αντίληψή σας.
Τάσος Δούσης