Η Αθήνα, μια πόλη υπέροχη, με απίστευτα νεοκλασικά κτήρια, μπορεί να διατηρεί ακόμα το χρώμα και το ύφος του παρελθόντος σε πολλές γειτονιές και οδούς, ωστόσο 5 κλασικά κτήρια χάθηκαν για πάντα…
Τα νεοκλασικά κτήρια που διασώζονται μέχρι και σήμερα στην Αθήνα είναι πολύ λιγότερα σε σχέση με αυτά που υπήρχαν στο παρελθόν. Προς τα τέλη του 19ου αιώνα η αγάπη στην κατασκευή τέτοιων κτηρίων ήταν κατάδηλη σε κάθε γωνιά της πόλης.
Με το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου τα πράγματα άλλαξαν στην Αθήνα και τη θέση των νεοκλασικών άρχισαν να παίρνουν πολυκατοικίες. Έτσι, κάποια εμβληματικά κτήρια των Αθηνών δεν υπάρχουν πια. Εδώ ολόκληρη γειτονιά γκρεμίστηκε στην Αθήνα, το περίφημο Βρυσάκι…
Τα 5 νεοκλασικά που δεν υπάρχουν πια στην Αθήνα
Το Μέγαρο Πεσμαζόγλου
Ένα από τα πιο επιβλητικά κτήρια στην Αθήνα που κατασκευάστηκε το 1900 με σχέδια του αρχιτέκτονα Ερνεστ Τσίλερ. Βρισκόταν στη θέση του σημερινού κτηρίου στη συμβολή της Βασιλίσσης Σοφίας με την Ηρώδου Αττικού. Το κτήριο που ανήκε στον Ι. Πεσμαζόγλου διατηρήθηκε στην αρχική του μορφή ως τις αρχές τις δεκαετίας του ’60. Οι τελικοί ιδιοκτήτες του γωνιακού τμήματος αποφάσισαν να το γκρεμίσουν. Τη θέση του πήρε μια πολυκατοικία.
Το Δημοτικό Θέατρο Αθηνών
Χτίστηκε, εγκαινιάστηκε και κατεδαφίστηκε σε λιγότερο από 60 χρόνια. Η απόφαση να κατασκευαστεί πάρθηκε επί εποχής Όθωνα, το 1857 και τελικά τα εγκαίνια έγινα το 1888. Η αίθουσά του γνώρισε ιστορικές στιγμές και έλαβαν χώρα πολύ γνωστές παραστάσεις. Έγινε κατάλυμα για οικογένειες προσφύγων μετά τη Μικρασιατική καταστροφή και τελικά το 1940 ο Κοτζιάς, από την θέση του υπουργού Διοικήσεως Πρωτευούσης, έδωσε την εντολή να ξεκινήσουν οι εργασίες κατεδάφισης.
Μέγαρο κοντέσσας Τζένης Θεοτόκη
Στην οδό Σωκράτους 67 πριν από 70 χρόνια υπήρχε ένα μοναδικό νεοκλασικό του αρχιτέκτονα Σταμάτη Κλεάνθη. Το Μέγαρο κοντέσσας Τζένης Θεοτόκη χτίστηκε μεταξύ 1842 και 1844 για να φιλοξενήσει το ζεύγος Θεοτόκη. Το κτήριο κατεδαφίστηκε το 1956 για να αντικατασταθεί από μεγάλες, σύγχρονες πολυκατοικίες.
Μέγαρο Παπούδωφ
Δίπλα ακριβώς στη Βουλή των Ελλήνων, στη συμβολή των οδών Βασιλίσσης Σοφίας και Πανεπιστημίου κατασκευάστηκε από το 1875-1899 το Μέγαρο Παπούδωφ ως κατοικία του τραπεζίτη Αριστείδη Παπούδωφ από τη Ρωσία. Από το 1960 και έπειτα ξεκίνησαν συζητήσεις για την κατεδάφισή του, που έγινε το 1971. Αρκετά χρόνια μετά ανεγέρθηκε στη θέση του το Astir Palace, ένα υπερπολυτελές ξενοδοχείο. Σήμερα υπάρχει μια γυάλινη πολυκατοικία που φιλοξενεί γραφεία.
Μέγαρο Νεγρεπόντη
Το Μέγαρο Νεγρεπόντη στις οδούς Λεωφόρος Αμαλίας 2-4 και Οθωνος κατασκευάστηκε το 1870 και το 1959 κατεδαφίστηκε. Αρχικά το κτήριο χρησιμοποιούταν ως κατοικία της Λουκίας Λ. Λουριώτη, μετά ως ανάκτορο του διαδόχου Κωνσταντίνου, για να περάσει στη συνέχεια στη δικαιοδοσία του ελληνικού κράτους. Μέχρι το 1940 στέγαζε το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Κατεδαφίστηκε για να γίνουν πολυκατοικίες.
Η παλιά Αθήνα μέσα από 10 σπάνιες ασπρόμαυρες φωτογραφίες!
Αθήν: 10 σπάνιες ασπρόμαυρες φωτογραφίες μιας άλλης εποχής, της παλιάς Αθήνας μέσα από τον φωτογραφικό φακό του Γαλλο-ελβετού φιλέλληνα Fred Boissonnas (1858-1946). Μεγάλος λάτρης της Ελλάδας και εξαιρετικός φωτογράφος, απαθανάτισε με τη φωτογραφική του μηχανή την Παλιά Αθήνα, αποτυπώνοντας στον φακό του οδούς, πλατείες και μνημεία όπως ήταν αιώνες πριν.
Ήρθε στην Ελλάδα για πρώτη φορά το 1903 και επισκέφθηκε αρχικά την Κέρκυρα, η οποία τον γοήτευσε με τις ομορφιές της. Στη συνέχεια επισκέφθηκε την Αθήνα, την οποία ερωτεύτηκε και απαθανάτισε κάθε γωνιά της, από το Θησείο μέχρι την οδό Αθηνάς, την Ερμού και την Πλάκα, όπου εκεί λειτουργούσε το παλαιότερο εστιατόριο στην Αθήνα που σερβίρει από το 1898!
Ταξίδεψε στην συνέχεια σε όλη τη χώρα αφήνοντας το φωτογραφικό του στίγμα παντού και αναδεικνύοντας κάθε ομορφιά του τόπου. Η Αθήνα βέβαια υπήρξε η μεγάλη του αγάπη και η βάση για τις άλλες του εξορμήσεις. Ο Boissonnas απαθανατίζει με τρυφερό και πρωτοποριακό για την εποχή τρόπο την ελληνική πραγματικότητα του Μεσοπολέμου. about:blank
Το έργο του διακρίνεται από έντονο μοντερνισμό αλλά βασικότερα αποτέλεσε ένα όπλο της μικρής αυτής χώρας στην προσπάθειά της να προδιαθέσει θετικά την τότε ευρωπαϊκή κοινή γνώμη, ενώ βοήθησε σημαντικά στην εξέλιξη της ελληνικής φωτογραφίας τα μετέπειτα χρόνια.
Με μεγάλο πάθος, ταλέντο και ευαισθησία, βλέπει με νέα προοπτική τα μνημεία, τους ανθρώπους και τα τοπία, που ενώνονται σε ένα μοναδικό αποτύπωμα, το οποίο παραμένει αναλλοίωτο μέχρι σήμερα, δηλώνοντας με κάθε τρόπο την ομορφιά και τη γαλήνη αυτού του τόπου, έστω κι αν οπτικά τα σημεία, οι γωνιές, οι γειτονιές του Fred έχουν αλλάξει άρδην.
Ο ίδιος παρέδωσε πάνω από 7.000 φωτογραφίες από την Ελλάδα που δεν είναι απλώς μερικά… ασπρόμαυρα χαρτιά, αλλά μοιάζουν να έχουν ψυχή και εκπέμπουν συναισθήματα των ανθρώπων, της ζωής, της καθημερινότητας που αποτυπώνουν. Η αλήθεια είναι πως μέσα από τα δικά του μάτια βλέπουμε και εμείς μέσα από 10 σπάνιες φωτογραφίες μιας άλλης εποχής όλα αυτά τα γνωστά σημεία που σήμερα σφύζουν από ζωή.
Διαβάστε επίσης στο travelstyle.gr